Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mickesnick
MEDLEM

Skapa offert utan kundnummer

Saknar att kunna lägga in mailadress/mobilnummer utan att först lägga upp kunden i kundregistret.
I offertstadiet mailas i princip alla offerter - det är först i samband med order som ett kundnummer skapas.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: E-mail funktion kunder - Visma administration 2000.

6 SVAR 6

Hej Mickesnick!
Jag förstår vad du menar och har själv löst det hela genom att skriva alla offerter i Word. Jag använder mig av ett CRM system som heter Easy för att hantera detta. Om du vill skriva offerter Visma Adm. så har jag inte hittat något bra sätt att göra det utan att behöva lägga upp dem som kund. 

Man skulle dock kunna skapa en separat serie för presumtiva kunder i Visma adm och sedan radera dessa vid årsslut. Blir det affär så kopierar man in kunden enkelt i den vanliga serien av kunder och sätter den som icke aktiv i serien för presumtiva kunder. Men det är lite rörigt tycker jag. 

Mvh
Tomas Tobiasson 
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
Davor P1
CHAMPION

Blir det inte lite svårt att i efterhand lägga in uppgifterna från en offert som du inte har kompletta kunduppgifter.

Jag tror att du sparar mycket mer tid på att direkt i samband med offerten lägga in kompletta kunduppgifter.

Jag vet inte vilken bransch eller typ av verksamhet du bedriver, men jag anser att du vinner mycket på att ha alla uppgifter inlagda på offerten.

Sen är det mycket enklare att utifrån en offert skapa en order på den beställning kunden gör (inklusive eventuella ändringar på beställningen)

Om du inte gör detta tappar du väldigt mycket med finessen med att använda offerter. Hur skall du annars kunna hålla reda på de olika offerterna om kunden bara mailar in att de accepterar offerten.

Då skall du i efterhand gräva i en hög med utgående e-post efter en adress som eventuellt kan ha ändrats på grund av att en kollega accepterat ordern....

Sen skall du knappa in uppgifterna igen och därigenom förlora möjligheten att följa hela kedjan i Visma från offert -> order -> följesedel -> faktura

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Visst är det bra att ha allt redan klart men just det där med offert betyder ju inte att det är en kund, det ska förhoppningsvis bli men jag saknar också att man inte kan offerera utan att lägga in i kundregistret

Instämmer! Att lägga in alla kunduppgifter redan i offertstadiet är att hushålla dåligt med sin tid och minskar antalet lämnade offerter. Det är väl heller inte alla (kunder) som vill "släppa ifrån sej" sina uppgifter i samband med en förfrågan.

Hej, jag har lagt upp ett par kunder för detta, med kundnr 100 (företagskund) 100-K (konsumentkund med prislista inkl.moms) 100-E (exportkund) osv. Viktigt att ställa in rätt prislistor så att programmet hanterar momsen rätt. Iaf efter att plockat kunden t.ex 100 och lagt emailadressen som tillfälligt namn på offerten, gör vi nu offerten och får alla priser exkl.moms, När du sen väljer att att mejla offerten så frågar Visma om du vill lägga in en tillfällig emailadress eftersom det saknas på denna kundnr (100) svara ja och sedan skapas emailen och du kan klistra in den rätta emailadressen innan du skickar iväg mejlet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Ni vill mejla en offert till en ev kund utan att lägga upp dem i kundregistret. Om ni lägger upp offerten utan att plocka upp kund från register och sedan väljer att skriva ut offerten till E-post kommer meddelandet "E-post saknas i kundregistret. Vill du fortsätta för att ange tillfällig e-postadress?" Då har du möjlighet att skapa ett mejl och ange e-postadress till mottagare. Det är dock inget som sparas på "kunden" och du får inte heller den fina uppföljningen som nämns ovan offert -> order -> följesedel -> faktura

MVH Mia