Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Skapa utlandsfaktura UTAN moms till annat EU land

Hej!

Jag undrar hur man skapar en faktura UTAN moms till ett företag annat EU land. 

Vid försäljning till företag inom EU ställer man i  normalfallet ut faktura utan moms, det blir då mottagaren som själv bokar momsen. Fakturan skall då vara utan moms och beloppet redovisas som momsfri försäljning inom EU på konto 3058. Det exporterande företaget ( i detta fall jag) skall därefter redovisa värdet på exporten till skatteverket. 

 

Hur gör man detta på bästa sätt?

Finns stöd för det i programmet?

 

 

 

 

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

För att detta ska fungera i programmet så krävs det att du har gjort inställningar i kundregistret på din kund där du markerat Export och EU-kund med VAT-nr och med dessa inställningar ska det inte bli någon moms på fakturan. Bokföringskonto 3058 hämtas antingen från artikelkonteringens inställningar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Artiklar/lager - Artikelkontering eller från Kontonummer i fältet "Försäljn EU" under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar.

 

På kundfakturan under fliken Kunduppgifter finns även en ruta för Export som du bör kontrollera så att den är markerad när du vill skicka en faktura utan moms.

 

Läs gärna mer om detta i den skrivna hjälpen Kunder, fliken Fler uppgifter Välj Fältförklaringar - EU-kund med VAT-nr

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna