Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anne-Lie
MEDLEM

Spärra kund för köp

Finns det någonstans som jag på ekonomin kan spärra en kund i kundregistret för kommande köp! Så orderavdelningen får en blänkare när de skall lägga in en order på kund som inte längre har kredit hos oss?

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Anne-Lie 

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

I Visma Administration kan du lägga in en varning som visas när du skapar en faktura till en kund som har nått upp till sin kreditgräns. I varningen visas även information om hur mycket du har överskridit det med. 

 

För att varningen ska fungera behöver du ange en kreditgräns i fältet Kreditgräns kr under Försäljning - Kunder, fliken Fler uppgifter. Vill du att kunden ska ha obegränsad kredit skriver du 0 i fältet och redan vid 1 kr varnar programmet dig. 

 

Hoppas detta hjälper dig och att vi ses i forumet snart igen. 

/Tinna

 

Hej och tack för svar! Det finns ingenstans i order som man kan lägga upp något på kunder gällande krediter? Det är ju trots allt där affären sker och inte vid faktureringen! 

Hej @Anne-Lie 

 

Du lägger in det direkt på kunden i kundregistret under Försäljning - Kunder, fliken Fler uppgifter i och med att det är där uppgifterna som används både på order och faktura hämtas. 

 

Hör av dig om det krånglar så hjälper jag dig gärna. 

/Tinna

Hej Anne-Lie!

Vi har flera sådana kunder och har 10 kr som kreditgräns på dessa kunder, men det fungerar inte alltid, det kommer inte alltid upp varning vid orderskrivningen... Så jag skulle också gärna önska en säkrare flagga som man kan välja ska komma upp på enskilda kunder.