Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

S G___
MEDLEM

Ta bort rest på leverantörsfaktura

Hej!

Jag har en gammal rest på en kredit på en felaktig leverantörsfaktura. Hur gör man för att få bort denna nu när det är dags för betalning av dom andra fakturorna som ligger. Så krediten inte dras emot dom. Den ska helt enkelt bort. hur gör jag det?








//S G 

4 SVAR 4
Davor P1
CHAMPION

Som alltid så börja med att göra en säkerhetskopia.......

1. Markera den felaktiga kredit fakturan som betald
2. Kör en utbetalningsjournal
 -- Om det är så att bokföringen stämmer i övrigt så koppla bort den automatiska journalföringen innan du kör ut journalen.
3. Ändra tillbaka så att journalerna bokförs automatiskt om du har haft det inställt på det viset.
4. Kör vidare som tidigare.

// Davor P

Tack för bra och tydlig beskrivning, en fråga bara: Om jag markerar den som betald, får jag väl en diff mot 1930?

Det är här du får hålla tungan i rätt mun....

SKA leverantören ha pengar från er? Då gör du ingen ändring beträffande journalföringen om du har automatisk överföring till bokföringen.

INGA pengar till leverantören - koppla bort den automatiska bokföringen och kör ut journalen. Då ändras reskontran men inte bokföringen.

//Davor
Lena Ekonomi
MEDLEM

Om du endast gör betalningen lär du få en diff på tex bank. Beror ju på vad du bokar mot. Om du ska göra så måste du kanske boka mot rabatt istället. Eller så får du göra en "intern" levfaktura i debet som du sen kan boka mot denna kredit.