Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Balticpeter
UTFORSKARE

Utgående/inaktiva artiklar vid beställning

Hej,

 

Hur får man bort utgående och inaktiva artiklar från listan när man går in och ska lägga en beställning och väljer artiklar via leverantörens artikelnummer? Vi säljer böcker bl annat och då kommer titlar upp med gamla utgåvor, som vi markerat utgående/inaktiva. Det går ju inte att sortera på benämning, för då skulle man ju kunna se i benämningen (om man lagt ditt vilken upplaga det är).

Gäller för Visma 2000

 

/Peter

9 SVAR 9
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Balticpeter,

Tack för att du hörde av dig med en fråga. När du har kryssat i inaktiv på en artikel så syns den inte när du ska göra en offert, order eller faktura men du ser den (precis som du skriver) när du gör en beställning. En tanke med detta är att du ska kunna göra inköp av artikeln och sedan ta bort bocken för inaktiv. 

 

Lämna gärna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare där du beskriver hur du skulle vilja att det fungerade.  
I Visma Administration finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.  

 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag!

//Tinna

Henry_C
MEDLEM

Sätt beställningspunkt till -1 på dessa artiklar så kommer de inte med förrän du lagt en kundorder på dem. Vilket inte skall gå om de är ikryssade som inaktiva 🙂

Hej @Henry_C
 

Jag har försökt följa det du beskriver men får inte riktigt samma resultat eller så missförstår jag hur du gör. 
Återkom gärna och utveckla lite mer så kanske vi kan hjälpa någon annan användare framöver. 
Ha en fin dag och tack för att du hörde av dig
//Tinna
 

Hej,

Beställningspunkt i Visma Administration triggas ju när lagersaldot når det som står i fältet, vilket innebär att om det står 0 där vill beställningsfunktionen beställa alla artiklar med 0 (eller lägre) i lagersaldo. Det hade varit mer logiskt om det triggades när lagersaldot gick under beställningspunkten. Om man inte vill ha med artiklar i beställningsförslaget, som har utgått eller artiklar som man anser vara "beställningsvara" alltså sådana som man bara köper in om man har en kundorder så måste man sätta beställningspunkt < 0. Det blir en väldigt lång lista om man har 200000 möjliga artiklar varav man kanske regelbundet beställer 500.

Numera går det ju också bra att ta filtrera på detta i listvyn sedan ni uppdaterat listvyerna med filterfunktion.

Givetvis förutsätter detta att man har korrekta lagersaldon :), många kunder jag träffat på under årens lopp har felaktiga lagersaldon.

 

För tillfället har jag inte tillgång till Visma Adm 2000, där jag jobbar nu jobbar vi inte med lager, men jag har föreslagit/kommenterat detta vid flertal tillfällen tidigare under åren. PS har jobbat med Visma SPCS produkter sedan början av 1990-talet.

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

I Visma Administration går det inte att lösa så att listan av artiklar minskas ner om du lägger upp artiklarna via kolumnen Leverantörens artikelnummer som finns på fliken 1. Beställning.

 

Vi rekommenderar att man arbetar via fliken 3. Artiklar när du skapar upp en beställning för att få hjälp med de artiklarna som programmet rekommenderar att man beställer utifrån vad man har lagt in som beställningspunkt. I den listan kommer inte artiklar med som är markerade som utgående, inaktiva eller som @Fd medlem har tipsat om, har t ex -1 i beställningspunkt. Däremot finns det ingen kolumn för leverantörens artikelnummer i den vyn. Väljer du här att fylla i så många artiklar du vill beställa kommer det automatiskt läggas upp en artikelrad på fliken 1. Beställning. Läs gärna mer i vårt hjälpavsnitt Skapa beställning med beställningspunkt för att se om det arbetssättet kan passa dig bra. 

 

Om du ändå önskar arbeta med att lägga upp artiklarna via leverantörens artikelnummer rekommenderar jag dig att lämna ett förbättringsförslag via programmets startsida som min kollega Tinna skrivit innan. 

 

Ha det gott!

/Jenny

Balticpeter
UTFORSKARE

Hej,

 

Era förslag på lösningar utgår ifrån att man använder sig av beställningspunkt. Det gör inte vi eftersom vi har så stora säsongsvariationer.
Jag har testat att lägga in minusvärde men det hjälper inte. Artiklarna som är markerade utgående/inaktiva syns i alla fall.
Tänkte jag skulle beskriva hur jag gör vid beställning.

 

  1. Börjar med att skapa en beställning för rätt leverantör.
  2. Klickar på flik 2 "Leverantörens artikelnummer".
  3. I rullgardinen som kommer letar jag upp den artikel jag ska beställa.
  4. Markerar,  vänsterklickar fyller i antal.
  5. När väl alla beställda varor är med så avslutas beställningen genom att skickas.

Här då problemet att under punkt 3 så kommer utgående/inaktiva artiklar upp ÄVEN om det är minussaldo.
Visst man kan lägga in eller markera olika fält som då skulle kunna indikera att artikel är utgående/inaktiv och på så vis selektera, med det är ju extra jobb med det och om man nu har markerat artiklar i systemet att de är utgående/inaktiv så borde det ju vara en option här att kunna selektera bort dem. Hade ni dessutom lagt in funktionen i rullgardinen att man kunde sortera artiklarna efter art nr, lev art nr och benämning så hade den blivit ännu mer lättarbetad.

 

Mvh Peter

Hej,

Nej det är riktigt att detta inte fungerar på säsongsvariationer.

Nu är det ju så att beställningsfunktionen i Visma Administration är väldigt enkel - och har egentligen inte utvecklats de senaste >15-20 åren. Det har i grund varit samma enkla förfarande genom tiderna (typ anteckningsblock), och sannolikt ligger det långt fram i tiden med en välbehövlig uppdatering :). Processen med negativa beställningspunkter fungerar relativt bra när du har ett stort sortiment som du regelbundet beställer utifrån, alternativt bara beställer sådant du har en kundorder på.

Sorry - du får nog följa Visma's råd med förbättringsförslag.

 

Mvh Henry

Balticpeter
UTFORSKARE

Hej,

 

Vad bra att ni rättat till detta problem i ver 2023.3. Nu funkar det som jag vill.

 

Mvh Peter

 

Det glädjer mig att uppdateringen i version 2023.3 har löst problemet och att allt fungerar som du vill. Tack snälla @Balticpeter för att du tog dig tid att återkoppla till oss. 

 

/Tinna