Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utskrift av Kontoanalys i Adm 200 fungerar ej efter byte av dator

Hej,

Jag installerade programmet i den nya datorn och importerade senaste backup fil. Allt har fungerat väl efter nystarten tills idag när jag skulle ta ut en Kontoanalys för ett konto. Rapporten blev helt tom på transaktioner förutom rubriker. Samma sak hände med direktutskrift av menyvalet Huvudbok. Lustigt nog fungerade utskriften av huvudboken om jag tog menyvalet Bokföringsrapporter och därefter bockade alternativet Huvudbok. Då kom alla transaktioner med från både före och efter datorbytet. Övriga utskriftsuppgifter i bokföringsmodulen fungerar. Jag har prövat att rätta felet genom att köra rensning och registervård men det har inte hjälpt. Hur korrigerar jag felet?

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej filfukon,

 

Börja med att du kontrollerar så du är inne i korrekt bokföringsår. Det ser du enklast långt ner till höger i programmet. I och med att du ser rubrikerna och inte en helt vit sida så känns det troligt att du står i fel bokföringsår. Om jag har fel eller om du inte löser det så vill jag be dig höra av dig genom att kontakta supporten

 

Välkommen!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svar. Nej problemet sitter inte där eftersom jag kan ta en omväg via "Bokföringsrapporter" och där välja #Huvudbok" och få fram önskade värden.

 

Jag valde detta program efter att vi sålt vår huvudsakliga verksamhet. När uppdateringstiden var över för det då nya programmet valde jag att fortsätta utan den årliga kostnaden och med vår revisors goda minne.

Jag tror att installationen från originaldisketten inte räcker eftersom de efterföljande uppdateringarna som jag fick saknas.  Jag tar gärna emot de uppdateringar som jag hade rätt till fram till att supporttiden upphört. Annars får jag trassla vidare med dessa omvägar. 

Hej filfukon,

 

Jag ska se till att du får ett mejl med den version av programmet som gällde då du hade serviceavtalet. OBS! Glöm inte ta en säkerhetskopia innan du uppdaterar ditt program. 

 

Så hoppas vi att en uppdatering kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig. 

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tackar och bockar och återkommer med resultatet.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag har uppdaterat till den version som Ni länkade till. Tyvärr gav det inte önskat resultat men jag sitter inte i sjön för det.

Hej hej! 

 

Typiskt, vi höll ändå tummarna vad att den nyare versionen skulle hjälpa dig. 

Som vi har varit inne på tidigare så har du ju inte längre ett aktivt supportavtal och med anledning av detta så kan jag inte felsöka mer åt dig. 

Det är däremot fritt fram för andra användare att hjälpa till om det finns några ess i rockärmarna där ute 🙂 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jo jag valde att teckna serviceavtal idag och fick tillgång till den senaste versionen. Installationsanvisningarna för att uppdatera ett så gammalt program som mitt ver. 2013.01 till dagens var dock inte fullständiga. Konverteringen av databaserna misslyckades. Jag fick då veta att jag först måste installera version 2017.0 för att därefter få en fungerande installation av ver. 2019.03. Jag har nu försökt igen men databaskonverteringen misslyckades igen. Nedan följer loggen från sista försöket,

 

SUMMARY REPORT: Visma Administration
*********************
Datum/klockslag: 2020-01-20 20:01:19
Operativsystem: Microsoft Windows NT 10.0.18362.0
Processor: 8
Datornamn: UNDER-ARMEN
Användare: ulf
Produkt: Visma Administration
Händelse: Configure
Diskutrymme: C:\ 368,83 GB tillgängligt utrymme, D:\ 1378,75 GB tillgängligt utrymme
Säkerhetsprogram:
Brandvägg: Windows Firewall
Virusskydd: Windows Defender
Bitdefender Antivirus
Spionprogramskydd:
*********************
KONFIGURATIONSRESULTAT
Identifierat problem: Tjänsten SQL Server kunde inte startas om
Tjänsten SQL Server var avstängd och det gick inte att återstarta den.
Lösning: Avinstallera SQL Server genom att gå till Kontrollpanelen och välja Lägg till/ta bort program. På nyare operativsystem väljer du Program och funktioner. Starta sedan om datorn och installera Visma Administration på nytt.
Identifierat problem: Tjänsten SQL Server kunde inte startas om
Tjänsten SQL Server var avstängd och det gick inte att återstarta den.
Lösning: Avinstallera SQL Server genom att gå till Kontrollpanelen och välja Lägg till/ta bort program. På nyare operativsystem väljer du Program och funktioner. Starta sedan om datorn och installera Visma Administration på nytt.
Varning: Installation av övningsbolag misslyckades.
Installationen av övningsbolagen misslyckades. Detta behöver inte vara ett problem.
Lösning: Kontakta Visma Spcs support.
*********************
TEKNISKA DETALJER
Visma Assist started.
Using VismaAssist.exe build 2.7.0.0
Executable path is 'C:\Program Files (x86)\SPCS\SPCS Administration\Tools\Configuration\VismaAssist.exe'.
Command line: "C:\Program Files (x86)\SPCS\SPCS Administration\Tools\Configuration\VismaAssist.exe" /install .
Current culture is sv-SE, Swedish (Sweden).
Current input culture is sv-SE, Swedish (Sweden).
Current UI language is sv-SE, Swedish (Sweden).
Changed UI culture to sv-SE, Swedish (Sweden).
Local time is 2020-01-20 19:32:25.
Computer was last rebooted 3 minutes and 22 seconds ago.
Local machine name is UNDER-ARMEN.
Launching user is UNDER-ARMEN\ulf.
Operating system version is Microsoft Windows NT 10.0.18362.0.
Service pack level is 0.
This is a 64bit OS.
Found /install argument.
Using Addon.Administration.dll build 2.0.0.0

Starting task Installera Visma Administration v2019.3.

Changed Task Thread UI culture to sv-SE, Swedish (Sweden).
DeleteConfigurationInProgress: Deleted registry value ConfigurationInProgress.
Blopp exe name = SpcsAdm.Exe
Successfully opened registry key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\SpcsAdm.Exe
Retrieved registry value InstalledType: Server
Retrieved registry value Share: 0
GetInstalledType returning: Standalone
DelShareStatusFromReg: System.ArgumentException: Det går inte att ta bort ett träd i en undernyckel eftersom undernyckeln inte finns.
vid System.ThrowHelper.ThrowArgumentException(ExceptionResource resource)
vid Microsoft.Win32.RegistryKey.DeleteSubKey(String subkey, Boolean throwOnMissingSubKey)
vid Microsoft.Win32.RegistryKey.DeleteSubKey(String subkey)
vid Addon.Administration.CommonTaskFunctions.DelShareExistsFromReg()
Blopp exe name = SpcsAdm.Exe
SetInstalledTypeInRegistry: Setting registry value InstalledTypeForSql to Standalone
UserGroupExists: User group was foud.
Blopp exe name = SpcsAdm.Exe
Calling SafWinHelper
ConnectToDatabaseForAdmForFaw starting
ConnectToDatabase: Exception when connecting to database: System.Reflection.TargetInvocationException: Ett undantagsfel har inträffat i målet för en aktivering. ---> System.Data.SqlClient.SqlException: Ett nätverksrelaterat eller instansspecifikt fel uppstod när en anslutning skulle upprättas till SQL Server. Servern hittades inte eller var inte tillgänglig. Kontrollera att instansnamnet är korrekt och att SQL Server är konfigurerad till att tillåta fjärranslutningar. (provider: SQL Network Interfaces, error: 26 - Det gick inte att hitta den angivna servern/instansen)
vid System.Data.SqlClient.SqlInternalConnectionTds..ctor(DbConnectionPoolIdentity identity, SqlConnectionString connectionOptions, SqlCredential credential, Object providerInfo, String newPassword, SecureString newSecurePassword, Boolean redirectedUserInstance, SqlConnectionString userConnectionOptions, SessionData reconnectSessionData, DbConnectionPool pool, String accessToken, Boolean applyTransientFaultHandling, SqlAuthenticationProviderManager sqlAuthProviderManager)
vid System.Data.SqlClient.SqlConnectionFactory.CreateConnection(DbConnectionOptions options, DbConnectionPoolKey poolKey, Object poolGroupProviderInfo, DbConnectionPool pool, DbConnection owningConnection, DbConnectionOptions userOptions)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionFactory.CreatePooledConnection(DbConnectionPool pool, DbConnection owningObject, DbConnectionOptions options, DbConnectionPoolKey poolKey, DbConnectionOptions userOptions)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionPool.CreateObject(DbConnection owningObject, DbConnectionOptions userOptions, DbConnectionInternal oldConnection)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionPool.UserCreateRequest(DbConnection owningObject, DbConnectionOptions userOptions, DbConnectionInternal oldConnection)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionPool.TryGetConnection(DbConnection owningObject, UInt32 waitForMultipleObjectsTimeout, Boolean allowCreate, Boolean onlyOneCheckConnection, DbConnectionOptions userOptions, DbConnectionInternal& connection)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionPool.TryGetConnection(DbConnection owningObject, TaskCompletionSource`1 retry, DbConnectionOptions userOptions, DbConnectionInternal& connection)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionFactory.TryGetConnection(DbConnection owningConnection, TaskCompletionSource`1 retry, DbConnectionOptions userOptions, DbConnectionInternal oldConnection, DbConnectionInternal& connection)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionInternal.TryOpenConnectionInternal(DbConnection outerConnection, DbConnectionFactory connectionFactory, TaskCompletionSource`1 retry, DbConnectionOptions userOptions)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionClosed.TryOpenConnection(DbConnection outerConnection, DbConnectionFactory connectionFactory, TaskCompletionSource`1 retry, DbConnectionOptions userOptions)
vid System.Data.SqlClient.SqlConnection.TryOpenInner(TaskCompletionSource`1 retry)
vid System.Data.SqlClient.SqlConnection.TryOpen(TaskCompletionSource`1 retry)
vid System.Data.SqlClient.SqlConnection.Open()
vid SafSQLProceduresInstall.DbInstall.ConnectInstall(String serverName, String commonDBName, String guestGroup)
--- Slut på stackspårning för interna undantag ---
vid System.RuntimeMethodHandle.InvokeMethod(Object target, Object[] arguments, Signature sig, Boolean constructor)
vid System.Reflection.RuntimeMethodInfo.UnsafeInvokeInternal(Object obj, Object[] parameters, Object[] arguments)
vid System.Reflection.RuntimeMethodInfo.Invoke(Object obj, BindingFlags invokeAttr, Binder binder, Object[] parameters, CultureInfo culture)
vid VismaSpcs.Assist.Client.Utilities.SqlServerUtility.ConnectToDatabaseFromAdmForFaw(String pathToDll, String methodName, Object[] methodArguments)
Checking if service MSSQL$VISMA exists.
MSSQL$VISMA exists.
Checking if service MSSQL$VISMA exists.
MSSQL$VISMA exists.
Checking if service MSSQL$VISMA is running.
MSSQL$VISMA was not running.
Checking if service MSSQL$VISMA exists.
MSSQL$VISMA exists.
Checking if service MSSQL$VISMA is running.
MSSQL$VISMA was not running.
Trying to start service MSSQL$VISMA.
Exception starting service MSSQL$VISMA.
System.ServiceProcess.TimeoutException: Tidsgränsen för Timeout har överskridits och åtgärden har inte slutförts.
vid System.ServiceProcess.ServiceController.WaitForStatus(ServiceControllerStatus desiredStatus, TimeSpan timeout)
vid VismaSpcs.Assist.Client.Utilities.WindowsServiceUtility.Start(String serviceName)
Instance VISMA was stopped and could not be restarted.
Issue 1-12-1 created.
Error: Visma database instance missing or could not be started.
Blopp exe name = SpcsAdm.Exe
Starting to restore database found in path C:\ProgramData\SPCS\SPCS Administration\Företag\Ovnbol0200\SPCS_Adm_Ovnbol0200.bak
restoreDatabase: Microsoft.SqlServer.Management.Common.ConnectionFailureException: Failed to connect to server (local)\VISMA. ---> System.Data.SqlClient.SqlException: Ett nätverksrelaterat eller instansspecifikt fel uppstod när en anslutning skulle upprättas till SQL Server. Servern hittades inte eller var inte tillgänglig. Kontrollera att instansnamnet är korrekt och att SQL Server är konfigurerad till att tillåta fjärranslutningar. (provider: SQL Network Interfaces, error: 26 - Det gick inte att hitta den angivna servern/instansen)
vid System.Data.SqlClient.SqlInternalConnectionTds..ctor(DbConnectionPoolIdentity identity, SqlConnectionString connectionOptions, SqlCredential credential, Object providerInfo, String newPassword, SecureString newSecurePassword, Boolean redirectedUserInstance, SqlConnectionString userConnectionOptions, SessionData reconnectSessionData, DbConnectionPool pool, String accessToken, Boolean applyTransientFaultHandling, SqlAuthenticationProviderManager sqlAuthProviderManager)
vid System.Data.SqlClient.SqlConnectionFactory.CreateConnection(DbConnectionOptions options, DbConnectionPoolKey poolKey, Object poolGroupProviderInfo, DbConnectionPool pool, DbConnection owningConnection, DbConnectionOptions userOptions)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionFactory.CreateNonPooledConnection(DbConnection owningConnection, DbConnectionPoolGroup poolGroup, DbConnectionOptions userOptions)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionFactory.TryGetConnection(DbConnection owningConnection, TaskCompletionSource`1 retry, DbConnectionOptions userOptions, DbConnectionInternal oldConnection, DbConnectionInternal& connection)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionInternal.TryOpenConnectionInternal(DbConnection outerConnection, DbConnectionFactory connectionFactory, TaskCompletionSource`1 retry, DbConnectionOptions userOptions)
vid System.Data.ProviderBase.DbConnectionClosed.TryOpenConnection(DbConnection outerConnection, DbConnectionFactory connectionFactory, TaskCompletionSource`1 retry, DbConnectionOptions userOptions)
vid System.Data.SqlClient.SqlConnection.TryOpenInner(TaskCompletionSource`1 retry)
vid System.Data.SqlClient.SqlConnection.TryOpen(TaskCompletionSource`1 retry)
vid System.Data.SqlClient.SqlConnection.Open()
vid Microsoft.SqlServer.Management.Common.ConnectionManager.InternalConnect(WindowsIdentity impersonatedIdentity)
vid Microsoft.SqlServer.Management.Common.ConnectionManager.Connect()
--- Slut på stackspårning för interna undantag ---
vid Microsoft.SqlServer.Management.Common.ConnectionManager.Connect()
vid Microsoft.SqlServer.Management.Common.ConnectionManager.PoolConnect()
vid Microsoft.SqlServer.Management.Common.ConnectionManager.get_DatabaseEngineType()
vid Microsoft.SqlServer.Management.Smo.Server.GetExecutionManager()
vid Microsoft.SqlServer.Management.Smo.Server.get_ExecutionManager()
vid Microsoft.SqlServer.Management.Smo.SqlSmoObject.get_ServerVersion()
vid Microsoft.SqlServer.Management.Smo.Restore.ReadBackupHeader(Server srv)
vid VismaSpcs.Assist.Client.Utilities.SqlServerUtility.RestoreDatabase(Server instance, String filePath)
Issue 5-120-1 created.
Failed to instal Ovnbol databases
ConfigureInstance: Starting
Checking if service MSSQL$VISMA exists.
MSSQL$VISMA exists.
Checking if service MSSQL$VISMA exists.
MSSQL$VISMA exists.
Checking if service MSSQL$VISMA is running.
MSSQL$VISMA was not running.
Checking if service MSSQL$VISMA exists.
MSSQL$VISMA exists.
Checking if service MSSQL$VISMA is running.
MSSQL$VISMA was not running.
Trying to start service MSSQL$VISMA.
Exception starting service MSSQL$VISMA.
System.ServiceProcess.TimeoutException: Tidsgränsen för Timeout har överskridits och åtgärden har inte slutförts.
vid System.ServiceProcess.ServiceController.WaitForStatus(ServiceControllerStatus desiredStatus, TimeSpan timeout)
vid VismaSpcs.Assist.Client.Utilities.WindowsServiceUtility.Start(String serviceName)
Instance VISMA was stopped and could not be restarted.
Issue 1-12-1 created.
Error: Visma database instance missing or could not be started.
Konfigurerar databasen avslutades med status: Failed
Database configuration failed.
Blopp exe name = SpcsAdm.Exe
Hoppar över konfiguration av nätverket.
Blopp exe name = SpcsAdm.Exe
Blopp exe name = SpcsAdm.Exe
ConfigureAppDataShare: No folder/share created.
ConfigureAppDataShare: installedType = Standalone
Blopp exe name = SpcsAdm.Exe
Successfully opened registry key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\SpcsAdm.Exe
Retrieved registry value InstalledType: Server
Retrieved registry value Share: 0
GetInstalledType returning: Standalone
Blopp - running exe from : C:\Program Files (x86)\SPCS\SPCS Administration\SpcsAdm.exe
Starting C:\Program Files (x86)\SPCS\SPCS Administration\SpcsAdm.exe /WHEREIS COMMON
Starting C:\Program Files (x86)\SPCS\SPCS Administration\SpcsAdm.exe /WHEREIS PROGRAM
Starting C:\Program Files (x86)\SPCS\SPCS Administration\SpcsAdm.exe /WHEREIS INI
Blopp exe name = SpcsAdm.Exe
Successfully opened registry key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\SpcsAdm.Exe
Retrieved registry value InstalledType: Server
Retrieved registry value Share: 0
GetInstalledType returning: Standalone
Calling MiscUtilities.RegisterComServer(smi64.exe, C:\Program Files (x86)\Common Files\Visma Smi, false)
HandleComServerRegistrationByApp: Successful. register = True
Calling MiscUtilities.RegisterComServer(smi32.exe, C:\Program Files (x86)\Common Files\Visma Smi, false)
HandleComServerRegistrationByApp: Successful. register = True

TASKRESULTS
Error
Title: Tjänsten SQL Server kunde inte startas om (Code 1-12-1)
Description: Tjänsten SQL Server var avstängd och det gick inte att återstarta den.
Solution: Avinstallera SQL Server genom att gå till Kontrollpanelen och välja Lägg till/ta bort program. På nyare operativsystem väljer du Program och funktioner. Starta sedan om datorn och installera Visma Administration på nytt.
Warning
Title: Installation av övningsbolag misslyckades. (Code 5-120-1)
Description: Installationen av övningsbolagen misslyckades. Detta behöver inte vara ett problem.
Solution: Kontakta Visma Spcs support.
Error
Title: Tjänsten SQL Server kunde inte startas om (Code 1-12-1)
Description: Tjänsten SQL Server var avstängd och det gick inte att återstarta den.
Solution: Avinstallera SQL Server genom att gå till Kontrollpanelen och välja Lägg till/ta bort program. På nyare operativsystem väljer du Program och funktioner. Starta sedan om datorn och installera Visma Administration på nytt.

Configuration has ended.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej filfukon,

 

Jag ber en kollega till mig ta kontakt med dig på telefon så ska vi självklart hjälpa dig med detta.

 

/Tinna