Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Valuta-skillnad mellan kundens köp i e-butik och fakturan i Visma

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-02-24 16:42 )

Vi använder WooCommerce som plattform för e-handel, där de flesta ordrar läggs på faktura. Många kunder lägger sina ordrar i GBP eller EUR. Ibland är det en betydande skillnad mellan valutaomvandlingen i WooCommerce och Visma, trots att det inte gått mer än någon timme mellan order och fakturering.

Finns det något sätt att komma till rätta med detta? T.ex. att hemsidan använder samma valutaomvandlare som Visma eller vice versa?

Tacksam för svar

5 SVAR 5
Highlighted
CHAMPION

Re: Valuta-skillnad mellan kundens köp i e-butik och fakturan i Visma - egen webshop & Administration

Jag misstänker att det inte görs en automatisk uppdatering av valutorna i Visma på samma sätt som på plattformen.

Eventuellt går det att importera valutan dagligen vid fasta tider eller vid orderläggningstillfället.

Hör med WooCommerce.

//Davor P
Highlighted
UTFORSKARE

Re: Valuta-skillnad mellan kundens köp i e-butik och fakturan i Visma - egen webshop & Administration

Det finns ingen ruta där du kan justera kursen, när uppgifterna kommit in i Visma?
Mvh Lena
Highlighted
CHAMPION

Re: Valuta-skillnad mellan kundens köp i e-butik och fakturan i Visma - egen webshop & Administration

Jag tror att detta är något som bör komma med till visma från WooCommerce.

I deras API får de se till att valutakursen som de använder kommer med till Visma.

//Davor P
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Valuta-skillnad mellan kundens köp i e-butik och fakturan i Visma - egen webshop & Administration

Tack för svar. Menar du Davor, att Visma inte uppdaterar valuta dagligen? Jag har inte ens funderat på att det kan vara så.. 

Som vi har det nu är WooCommerce och Visma inte sammanlänkat på något sätt, utan vi får en ny kundorder på WooCommerce, och gör sedan en faktura i Visma.
Highlighted
CHAMPION

Re: Valuta-skillnad mellan kundens köp i e-butik och fakturan i Visma - egen webshop & Administration

Nej, det görs inte. Det är kanske något som kan komma i en uppdatering kanske eftersom Riksbanken har API för att kunna ta ner information.

I ditt fall hade jag starkt övervägt en integrationslösning för att minska ner arbetsbördan. Att behöva göra om arbetet som redan är gjort och finns tillgängligt i ett system är ett onödigt dubbelarbete samtidigt som du riskerar felstansningar under processen. Detta gäller som du själv har problem med, valutauppdateringar mellan systemen.....

Prata med WooCommerce om de har någon integrationslösning som kan fungera för er. Jag misstänker att du inte har tillgång till deras plattform helt kostnadsfritt. En lite högre avgift till dem kan i slutänden spara pengar till dig och företaget....

//Davor P