Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Agnes Ohrling COMMUNITY MANAGER ‎2022-12-20 10:40 )
  • 0 Svar
  • 2 gilla
  • 10178 Visningar

Vad är ett GLN-nummer?
GLN – förkortning av Global Location Number – är en sifferkod som identifierar en verksamhet. GLN-numret kan identifiera ett företag, en organisation, en fakturaadress eller en leveransplats.
Ett bolag kan ha flera GLN-nummer med syfte att specificera en plats eller avdelning, till exempel om man har flera fakturaadresser/fakturamottagare inom företaget.

 

När behöver jag ett GLN-nummer?
Har ni ett behov av flera olika e-faktureringsadresser inom företaget så behöver ni GLN-nummer och kan skaffa sådana via GS1 Sweden.
För att komma igång med e-fakturering, både att ta emot och skicka så behövs det i regel inget GLN-nummer, utan då är ert organisationsnummer som utgör identifieringen för er.

 

Var hittar jag mitt GLN-nummer?
I de flesta fall då en leverantör efterfrågar ett GLN-nummer räcker det med att hänvisa till att ni kan ta emot e-fakturor. Uppge ert organisationsnummer samt att InExchange är er VAN-operatör.
Behöver den som efterfrågar ytterligare information så kontakta Visma Spcs support som hjälper dig vidare och har möjlighet att ge dig ett likvärdigt identiferings-nummer.

 

Exempel
För att förtydliga användandet av ett GLN-nummer ytterligare så har vi Elin som har ett företag där de driver 3 st verkstäder på olika orter. Varje verkstad redovisar sina intäkter och kostnader separat. Verksamhetens administration sköts till stor del digitalt på varje verkstad, t.ex genom att man tar emot sina leverantörsfakturor elektroniskt, så kallad e-faktura.
Elins företag har skaffat 3 st GLN-nummer, en för varje verkstad. Dessa fungerar som en digital adress, istället för organisationsnumret vilket ju är samma för alla 3 verkstäderna. Därmed har Elin säkerställt att leverantörerna kan skicka sina fakturor till rätt verkstad, genom att använda just den verkstadens GLN som mottagaradress.
När Elin året därpå startar en fjärde verkstad tillsammans med sin dotter, blir det ett helt eget företag, med eget unikt organisationsnummer. Detta företaget behöver inget GLN, eftersom alla fakturorna ska gå till just denna verkstaden. Då är organisationsnumret tillräckligt specifikt som elektronisk adress.

 

Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-04-25