Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Visma Administration API - Moms leverantörsfaktura

Hej,


Vi har utvecklat ett attestsystem för attest kontering av  inskannade fakturor. Visma API används sedan för att föra över fakturainformationen till Visma Administration. 

Min fråga är: Med Visma AP,  hur göra man för att skapa en leverantörsfaktura med total moms i huvud och med konteringar på flera olika momskonton. Vi har inte lyckats med detta. Visma skapar alltid en egen momskontering som motsvarar huvudets totala momsbelopp. Resultatet blir alltså att fakturan får, utöver ursprungliga momskonteringar, en momskontering för mycket.
Om man skapar en faktura utan att ange total moms i huvudet blir det andra fel i Visma eftersom den uppgiften används av systemet.

Tacksam för svar.

MVH Agneta

10 SVAR 10
Davor P1
CHAMPION

Gör en extra rad i konteringsmallen som tar bort den moms som du lagt i huvudet.

Vi har en liknande variant när det gäller moms på leasingbilar då vi använder externt program för att läsa in fakturorna och där gör vi även konteringarna.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Davor!

Extra rad i konteringsmallen? Vilken mall? Menar du att man lägger upp en konteringsmall i Visma?

MVH
Agneta

Helt rätt!

Om du använder ett externt program för registreringen av fakturorna och därefter importerar alla uppgifterna till Visma skall konteringen göras i mallen för det externa programmet.

Vid en import av fakturor används inga interna konteringsmallar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för det snabba svaret Davor!

Det är ju en idé, fast inte helt tillfredsställande. Användaren får se en massa onödiga och förvirrande konteringar. Vårt system måste veta vilket momskonto som skall konteras "bort". Jag avfärdar dock inte idén helt, men hoppas på att det finns någon bättre lösning.

MVH
Agneta

Ni har förmodligen programmet ställt på att en momskod är "Normal moms". Denna Normala moms krediterar du i slutet av konteringen.

Jag vet att det är väldigt förvirrande arbetssätt, men det fungerar och man vänjer sig.

Det andra alternativet är att sätta momsbeloppet till NOLL i rutan för total moms. Detta gör ju dock också att man måste stansa extra uppgifter, så jag hade kört på första alternativet och få en extra momsrad som balanserar.

//D
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är kundens Visma-installation så vi har ingen inblick i vad det "normala momskontot" är. Kan man hitta den informationen via Visma API? Den extra momskonteringen (som skall ta ut Vismas egen) kan vi skapa vid överföringstillfället om vi vet vilket kontonummer Visma kommer att använda sig av.

Några tips? Kan man komma åt inställningar via API?
//Agneta

För att kunna hjälpa dig vidare får du berätta lite mer om arbetsgången från ankomst av faktura till betalning av faktura. Vem gör vad i kedjad från det att fakturan kommer till till API.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturorna skannas in till vårt system där de konteras och attesteras. Efter den sista attesten anses de färdigbehandlade och förs (API) över till Visma där betalningen sker.
MVH Agneta

Detta innebär att ni i ert system bör ha en konterintsmall där ni på ett enkelt sätt kan fördela momsen på respektive konto. I denna konterintsmall har du som sista rad en kontering som neutraliserar beloppet du ha i rutan "total ingående moms".

Hoppas detta hjälpt dig vidare något.

//D
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår hur du menar. Tack för hjälpen!