Vi har Visma Byråstöd och Administration installerat på en virtuell server och får inte till name resolution (kan inte någon svensk term). Problemet är att NetBIOS inte fungerar över switchade nätverk, vilket det oundvikligen är pga. virtualiseringen. Jag trodde att det skulle lösas av en WINS-server, men får inte till det heller. Vi kan däremot lägga en DNS-post som pekar på IP-adressen, men jag hittar inte hur jag kan få klienterna att använda DNS, eller IP-adress för den delen, för att ansluta till servern istället för Windows hostname. Just nu löser vi det med hosts-filen på varje klient, men det är inte hållbart i längden. Har Visma något alternativ till den föråldrade WINS-tekniken?
Om man har en domän så har man en domänkontrollant med DNS som då sköter om detta åt klienterna, i klienten är det den lokala DNSens adress bara som finns med och den lokala DNSen sköter om allt detta.
Om han inte har en domän (tror inte han har det) så måste han sätta upp detta med DNSer, egen lokal eller om det är en fjärrserver med domänhanteringen för extern webadress.
NetBIOS fungerar jättebra över switchade nätverk för information men däremot routas inte broadcast (fråga till alla över hela nätverket) och det ska vi vara glada för att det inte görs.
Så enligt honom så skall det inte vara några problem av den art du beskriver, innebär absolut inte att han har rätt men det funkar hos oss. Att servern är virtuell skall inte ha någon betydelse alls utan det är just,enligt honom, ett nätverksproblem.
Hoppas det här kanske hjälpte lite och lycka till!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.