- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Visma Byråstöd på server - kan man använda DNS för att peka ut servern?
Vi har Visma Byråstöd och Administration installerat på en virtuell server och får inte till name resolution (kan inte någon svensk term). Problemet är att NetBIOS inte fungerar över switchade nätverk, vilket det oundvikligen är pga. virtualiseringen. Jag trodde att det skulle lösas av en WINS-server, men får inte till det heller. Vi kan däremot lägga en DNS-post som pekar på IP-adressen, men jag hittar inte hur jag kan få klienterna att använda DNS, eller IP-adress för den delen, för att ansluta till servern istället för Windows hostname. Just nu löser vi det med hosts-filen på varje klient, men det är inte hållbart i längden. Har Visma något alternativ till den föråldrade WINS-tekniken?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Om man har en domän så har man en domänkontrollant med DNS som då sköter om detta åt klienterna, i klienten är det den lokala DNSens adress bara som finns med och den lokala DNSen sköter om allt detta.
Om han inte har en domän (tror inte han har det) så måste han sätta upp detta med DNSer, egen lokal eller om det är en fjärrserver med domänhanteringen för extern webadress.
NetBIOS fungerar jättebra över switchade nätverk för information men däremot routas inte broadcast (fråga till alla över hela nätverket) och det ska vi vara glada för att det inte görs.
Så enligt honom så skall det inte vara några problem av den art du beskriver, innebär absolut inte att han har rätt men det funkar hos oss. Att servern är virtuell skall inte ha någon betydelse alls utan det är just,enligt honom, ett nätverksproblem.
Hoppas det här kanske hjälpte lite och lycka till!

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Skönt att höra att det går att lösa. Vi har ett eget domännamn, men en Windows-domän har vi inte. Jag satte upp Visma utan att tänka på DNS-domänen och klienterna ansluter därför till \\WIN-XYZ123 dvs. hostnamnet för servern.
Jag inser nu att det faktiskt var anslutning över VPN som blev problematiskt, lokalt så kände den sig vid hostnamnet. När jag då försökte använda DNS istället för hostnamnet, ställde jag in DNS (globalt på internet) så ”win1.mindomän.se” pekar på 10.0.0.6 (virtuella servern), bytte hostnamnet på servern till win1 med domänen inställd till ”mindomän.se” och installerade om klienten. Men klienten försöker fortfarande bara ansluta till det gamla hostnamnet och säger ”kunde inte ansluta till \\WIN-123XYZ”.
Saknas det att installera om Visma på servern eller är det en inställning/service på Windows-servern som jag missat?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag mailar din fråga till min IT-man...
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Vi rekommenderar inte att ni arbetar via VPN. Vår rekommendation är att ni använder er av Terminal Server eller Citrix istället.
Ni verkar lösa detta bra tillsammans du och AccountantfromHell_singland.
//Linnéa
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Med vänlig hälsning, Jonas
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Om ni installerar programmet mot de sökvägar som föreslås så ändras ingenting vid uppdatering.
Om ni inte vill använda er att standardsökvägarna för SQL så kan ni kontakta supporten telefon och få en installation utan SQL.
Om ni vill använda andra sökvägar för databasfiler, gemensamma filer mm så behöver ni göra ändringar i registernycklar, och även för att få mer information om detta behöver ni kontakta oss via telefon för att få mer information.
Så be gärna din datorfirma kontakta oss om de vill ha mer information angående detta.
//Linnea
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Nu när man oftare vill ha drift i molnet blir ju nästa fråga om VDI är en lösning ni supportar?
Eller supportar ni bara att man skapar en server i molnet och alla får ansluta via RDP alternativt Citrix?
EgenSQL borde vara en självklarhet för de flesta så man kan ha automatisk backup direkt i SQL.
Kan ni (forummedlemmar eller Visma) rekommendera några lämpliga IT-partners som är vana att sätta upp Visma som molnlösning?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut