
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Visma Förening: Kundfaktura felaktigt angiven som betald
Jag har av misstag angett en kundfaktura som betald. Nu stämmer varken saldot med bankkontot 1930 eller kundfordringar 1510. Fakturan är utskriven och journalförd. Hur korrigerar jag det så att saldona stämmer? Skapar jag en kreditfaktura uppstår ju en "skuld" till medlemmen. Mvh Tom Carlson
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ju, du gör först en kreditnota och sätter den som betalad
Sedan gör du en ny faktura, eller rättare, du gör en ny faktura genom att kopiera den första.
Då har du:
- En faktura som är betald
- En kreditnota som är betald
- En faktura som INTE är betald (ännu)
De två första tar ut varandra i reskontran och på bankkontot.
När sedan kunden väl betalar, gäller det att komma ihåg att den faktura du skall sätta som betald har ett annat nummer än vad som är uppgivet i betalningen.
Eller också, struntar du i allt och låter naturen ha sin gång. Om en månad har kunden betalat och då stämmer både reskontran och bankkontot.
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Stort tack! Det löste problemet.
(Eftersom det var en avtalskund fick jag avsluta avtalet och skapa ett nytt innan jag kunde ordna en ny faktura.)
Än en gång tack!
Tom
