Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

XML Swedbank - Fel filformat.

Hej,

 

Har uppdaterat till senaste versionen av Visma Administration 1000 och ändrat till ISO under "betalningar"-menyn samt fyllt i vårt kundnummer hos Bankgirot under "Kund-/Avtalsnr". Oklart om det är bankgirots kundnummer som ska anges?

 

Har varit i kontakt med Sparbanken, Swedbank och Bankgirot för jag får upp felet "Fel filformat. Filen har ett format som banken inte stödjer." när jag laddar upp ISO-fil med LB-betalningar. Efter samtalet ändrade banken från servicebyrå 909887 till 940770 men felet kvarstår. Är detta ett känt fel för de som använder Visma/Swedbank eller vad missar jag?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-31

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Robin!

Vi har inga problem att skicka XML-filer för utbetalning till Swedbank i senaste versionen av Visma Administration. Vet att vi tidigare hade ett fel men det är åtgärdat i version 2022.0. Vill du läsa mer om felet som fanns kan du läsa i tråden LÖST:Återrapporteringsfil innehåller inga utbetalningar till detta företag vid inläsning av CAMT-fi...

 

Vad gäller din fråga om kund/avtalsnummerr så skriver vi följande i vårt tips Bankfilsformat och återrapporteringsfiler 

Ange ditt avtalsnummer hos banken i fältet Kund-/Avtalsnr om du väljer formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03).
 

När det kommer till felmeddelandet som du får på banksidan så misstänker jag (du får rätta mig om jag har fel 🙂 ) att du råkat välja LB men där ska du, som jag har uppfattat det, välja ISO/XML. 

 

Prova igen och hör gärna av dig till mig eller mina kunniga kollegor i supporten så vi vet att det har löst sig för dig. 

//Tinna

Hej,

 

Efter några veckor där jag bollats fram och tillbaka mellan Visma och banken har banken nu kunnat påvisa vad som är fel. Tydligen ligger BIC-koden (swedsess) i filen med gemener (små bokstäver) men det måste vara versaler (stora bokstäver). Har testat ändra manuellt och då fungerar filen. Nu kan ju inte tanken vara att manuellt ändra i filen varje gång man skickar en betalfil, så var ändrar jag detta i företagsinställningarna? Det måste ju vara fler som har Swedbank av Vismas kunder...

Hej Robin!

Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister och som har inte hört talas om just detta problemet eller att det finns någon specifikation som säger att det är ett krav på just versaler.  Du ska inte behöva gå in och ändra i din fil varje gång utan jag misstänker att det räcker med att du går in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bankuppgifter och ändrar till versaler så ska det bli korrekt i filen sedan. 

Om jag är fel ute och du får fel i filen trots att du har angivit bokstäverna med versaler i Företagsinställningar - Bankuppgifter så vill jag be dig återkomma till supporten så får vi kika på hur det ser ut hos dig. 

 

Ha en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna

Hej,

 

Pratade precis med er support och fick samma svar. Hade missat flik två under bankuppgifter. Det borde lösa problemet, tack!

 

Mvh Robin

Toppen! Tack för att du återkopplade

//Tinna