I momsrapporten har det blivit fel på en kundfaktura. Det har blivit för lite moms registrerat.
Det står omsättning 41650 kr - beräknad moms 10 412,50 samt redovisad moms 8 612,50.
Det felar alltså på 1800 kr. Vad ska jag göra för att det ska bli rätt?
Hej Oliwia66!
Om du redan har skickat in momsredovisningen behöver du först höra med Skatteverket om du ska skicka in en korrigering av momsredovisningen eller om du istället ska lägga till momsen du glömde på nästa momsredovisning.
Om Skatteverket vill att du rättar momsredovisningen eller om du ännu inte skickat in momsredovisningen rättar du den enligt instruktionerna nedan:
Om Skatteverket tycker att det räcker att lägga till den ingående momsen på nästa momsredovisning behöver du bara bokföra den glömda momsen i nästa period så kommer den att följa med på nästkommande momsredovisning.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har andra funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
Hej Tack för ditt svar
Har inte skickat in momsrapporten än men kunden har betalat. Hur blir det för dem då när momsen inte stämmer. Behöver de göra något?
jag har visma administration 500. Jag har gått till bokföring och tagit momskontroll. Hittar inga åtgärder eller ångra
Hej Oliwia!
När min kollega Tinne svarade dig så utgick hon från att du hade Visma eEkonomi då din tråd var publicerad i den kategorin men nu har jag flyttat den till Visma Administration istället och här finns, precis som du skriver, inga åtgärds- eller ångraknappar.
För att det ska bli bokföringsmässigt korrekt så bör du, som vi ser det, skapa en kreditfaktura på den felaktiga fakturan och lägga in en betalning på den. Sedan skapa en ny faktura med korrekta belopp och skicka den till kunden som får betala in mellanskillnaden till dig.
Hoppas att du får ihop detta och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till supporten
Lycka till!
Tinna.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.