Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

momskontroll avvikelser

Hej! Jag får avvikelser i momskontrollen på mina verifikationer där jag gjort inköp av varor och tjänster från utlandet. Jag har försökt balansera det på olika sätt för att få bort avvikelsen i momskontrollen, men inte lyckats. Tacksam för tips! Se exempel nedan.

 

Inna

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-31

momskontroll.jpgmomskontroll2.jpg

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Hej,

 

Detta känns igen alltför väl....

 

Du måste lägga upp ett par "specialkonton" och knyta dessa till EU-moms hantering.

 

Som det är i normalfallet används följande konton för EU-moms:

 

Momsrapport kod 20:

 

4056 - Inköp råvaror/förnöd, EU, ored

 

Momsrapport kod 21:

4057 - Inköp tjänst annat eu land

 

Det som därefter ser konstigt ut är att du använder konton både för inköp inom EU och UTANFÖR eu på samma verifikat. Detta gör att jag kliar mig i kalufsen lite extra.

 

  • Från vilket land är varorna köpta?
  • Står det uttryckligen regler för EU moms på fakturan MED ditt VAT nummer på och momssats 0%

Med utgång från detta kan jag säkerställa om EU-moms regler skall användas eller om detta är att klassas som ett privat inköp MED moms.

 

//Davor P

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för svar 🤗 ! Det är köpt i Australien och inkl moms så jag har själv lagt på 25% moms på priset - 1694 kr. Vilka poster gäller EU? Det är inte nämnt på 2645, 2614 och 4549 för vilka regioner dessa gäller. Är det specificerat?

 

Mycket märkligt! Jag tömde 2611 och 2614 från föregående år - eftersom de inte blev tömda i slutet av förra året. Nu försvann avvikelsen för denna post. Se nedan. Men avvikelsen mellan beräknad moms och redovisad moms blev nu mycket större. Jag har svårt att förstå varför den redovisade momsen har minustecken i sammanställningen. 

momskontroll3.jpg

Då du köpt denna vara INKLUSIVE moms utanför EU tror jag INTE du har rätt att lyfta någon moms.

 

Du kan redovisa detta som om det vore ett inköp i Sverige UTAN MOMS.

 

Eventuellt får du kontakta momsenheten i Australien för att få tillbaka momsen som du betalat.

 

Eftersom du delvis skall använda datorn privat får du ändå inte lyfta hela momsen som ingående moms......

 

Hade jag varit i ditt ställe hade jag bara kört som inköp utan möjlighet att lyfta momsen. Det går fortare och billigare eftersom du inte behöver lägga ner ett par timmars tid för att "spara" 1500 kr....

 

//Davor P

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag provade att rätta avvikelserna i momskontrollen på ytterligare en verifikation men utan framgång. momskontroll4.png

Du har verifikationer både inom EU och utanför EU.

 

Jag försöker bena upp den sista från ADOBE, för jag har råkat ut för exakt samma sak med deras faktura. Du måste antingen använda konto 4056 ELLER skapa ett nytt konto för enbart programvaror.

 

  • Gå in på Kontoplan och klicka in din på konto 5420
  • Kopiera konto 5420.
  • Du får upp en ruta där du anger nytt kontonummer
  • Ange exempelvis konto 5421
  • På raden MOMSRAPPORTKOD väljer du 20 - Inköp av varor från annat EU-land 25%.
  • Jag har konterat på följande sätt själv:

 

KONTO TEXT DEBET KREDIT KOMMENTAR 2440 Lev.skulder    1956,00 Tot. fakturabelopp 5421 Eu-inköp program 1956,00     2614 Utg. moms EU-tjänst   489,00   2645 Ing. moms EU 489,00    

 

Återigen är det viktigt att det på fakturan står 0% moms och ditt företags momsnummer.

 

Ett tips är att skapa en konteringsmall som du använder till detta varje gång köpet skall registreras.

 

Om du har en mer omfattande redovisning och vill underlätta ditt bokslutsarbete hade jag rekommenderat att du använder leverantörsreskontran om administration 200 har stöd för det. annars kan det vara värt en fundering att uppgradera till nästa steg.

 

//Davor P