Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin L A
UTFORSKARE

systemsäkerhetskopia - installera när som?

Hej. jag vill gärna att någon kunnig bara ger mig ett svar. Jag har gjort flera fel sista veckan sedan jag bytte dator. Lyckats få ordning på dom och vill för säkerhets skull fråga denna kanske banala fråga.

 

Upptäckte ju att min egengjorda fakturamall inte följde med säkerhetskopian. Prioriterade att då istället göra bokföringen för september månad och rapportera in till skatteverket nu i fredags. Så denna vecka ska fakturan ut istället. Men jag måste fixa in systemsäkerhetskopian. 

 

- Är det ok att återställa den nu efteråt? Eller kommer jag att tappa bort det nya jag bokfört?

- Alla val som dyker upp? Ska jag återkopiera alla?

- Testat med att markera alla, men nästa fönster ger en massa varningar..... Ska jag bara välja "fortsätt att återställa"?

 

Tacksam för svar.

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Systemsäkerhetskopian har inget att göra med det du har bokfört, den är just bara systemvariabler inkl mallar. Så någon risk att det blir fel på din bokföring är det inte. 

Jag skulle nog säga att du ska återkopiera allt, om inte varningar som dyker upp låter riktigt illavarslande. Du kan ju ta kontakt med supporten om du är osäker, så kan du få mer kött på benen om varningarna. 

Lycka till! 

 

Tack för svar. Just att du klargjorde att det inte påverkar bokföringen.

 

Varningarna är alla att ".... alla filer/innehåll kommer att skrivas över av säkerhetskopian" (ungefär så står det för respektive val jag bockar för). Jag tror ju att det bara är en standardfråga som ställs men blir osäker... Vet du om det är ok att fortsätta att återkopiera? Eller någon annan som kan ge svar?

Det viktigaste med systemsäkerhetskopian är att den måste vara tagen i samma version av Admin som du nu använder, det går inte att läsa in en som är tagen i en tidigare version. Annars är det ju helt normalt att filer skrivs över, det är ju vitsen med att återskapa med de ändringar man tidigare gjort. Så jag tror säkert det går bra att bara acceptera de varningar du får.

Hej Karin,

I en vanlig säkerhetskopia får du, precis som Annica skriver, med dig all bokföring, fakturor av olika slag och en massa annat viktigt men själva fakturamallen, egenskapade rapporter, kontoplaner med mera får du med dig via en systemsäkerhetskopia. Denna systemsäkerhetskopia går alldeles utmärkt att läsa in nu i efterhand och påverkar inte din bokföring alls så du kan gå vidare och fortsätta återställningen av systemsäkerhetskopian. 

Jag bifogar en bild med de varningar som jag fick upp när jag läste in min systemsäkerhetskopia samt en instruktion som du kan följa och om det uppstår några funderingar på vägen så är du alltid välkommen att höra av dig antingen till supporten eller till oss i forumet. 

sysba.PNG

 

Ha en fin kväll! /Tinna

Hej. Tack för svaren jag fått. Jag hade som sagt bytt dator och det visade sig även sedan att jag hade annat som inte var som innan. Mitt mailprogram funkade inte och så där. Men nu är allt löst. Även systemsäkerhetskopian är fixad och fakturan ivägskickad i och med att jag fick vår egengjorda fakturamall.  Så tack för hjälpen 🙂

 

Kan tillägga att det kändes osäkert med alla varningar och att man inte genomgående använder sig av benämningen "systemsäkerhetskopia" utan ibland skriver säkerhetskopia..... fast man menar just säkerhetskopian.... Gäller att hålla tungan rätt i munnen. Men jag tog för säkerhets skull först en säkerhetskopia av min bokföring om det skulle visa sig att inläsningen av systemsäkerhetskopian påverkade..... Man är ju amatör i sammanhanget. Haha!

Hej Karin! 

Fin du är som hör av dig och berättar att det har löst sig. 

 

Tack för att du hörde av dig och ha en fin kväll 🙂 

Tinna