Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MarkusAlm
MEDLEM

Arbetsgång vid digital inlämning av årsredovisning

Hej,

 

Jag är intresserad av att höra hur mina branschkollegor och även Vismas programutvecklare anser att man bäst löser arbetsgången kring att lämna årsredovisning (och kanske även revisionsberättelsen) digitalt till Bolagsverket. Framförallt för oss byråer som inte hanterar endast ett fåtal uppdrag.

 

Frågeställningar jag funderar kring;

- Hur gör man med de datum som måste fyllas i i Visma Bokslut? Om jag exempelvis sätter samma datum på underskriftssidan av ÅR och i rutan för datum för årsstämman, måste jag då se till att handlingarna blir signerade på exakt detta datum när de skickas ut via Visma Sign?

- Måste jag manuellt hålla koll på att årsstämmoprotokollet inte signeras före årsredovisningen? Känns i så fall som att man måste "boka" in ett möte/distansmöte med varje kund för att lösa signeringen vilket känns ohållbart med det antal kunder vi hanterar på vår byrå.

- Spelar det någon roll om handlingarna är signerade samma dag men protokollet blivit signerat tidigare klockslag än ÅR?

- Hur gör man om man har en revisionsberättelse?

- Ska man eventuellt avvakta med att skicka protokollet för sign tills dess ÅR är påskriven av samtliga parter? 

 

Alla dessa små, men viktiga, frågor gissar jag på att många byråer sitter och funderar på hur de ska lösa. Arbetsgången kring dem, rutiner man ska sätta upp för att hantera det osv osv...

 

Någon som har några erfarenheter som kanske redan är igång med digital inlämning?

Har Visma något att säga som levererar produkten/systemet?

 

Tack på förhand!

Markus

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan Markus!

 

Jag ska försöka besvara dina frågor så gott som möjligt från vårt håll. Förstår såklart att det även hade varit intressant att veta hur andra byråer arbetar också, så vill passa på att skriva att det hade varit superkul om någon användare vill dela med sig av sina tips och trix. 🙂  

 

För våra produkter har vi beskrivit både processen och tillvägagångssättet på vår hemsida och i artikeln Årsredovisning online - så funkar det att lämna in årsredovisning digitalt, du hittar information om processen här. Stegen du ska ta i Visma Bokslut finns också i vårt skrivna hjälpavsnitt Digital inlämning av årsredovisning.

Information kring i vilken ordning olika underskrifter mm görs hittar du även hos Bolagsverket sida Så här lämnar du in årsredovisningen digitalt.

 

Gällande Revisionsberättelse har vi i våra produkter stöd för revisorspåteckning, detta innebär att revisorn måste från sin programvara skicka in revisionsberättelsen digitalt till bolagsverket om du väljer att skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket.
 

Jag hoppas detta kommer kunna ta dig en bra bit på vägen, hör av dig om något känns oklart.

Lycka till! 
/My