Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnicaL
CHAMPION

Avdrag för egenavgifter för person född 1954

I aktuell version 2019.23 av Skatt Proffs för en person född 1954, som alltså fyllde 65 under 2019, "tvingas" man göra avdrag med bara 12% för egenavgifter. i ruta 28 på N3A. Denna procentsats ska först gälla för 2020 om man INTE haft full ålderspension under året. Således en bugg att rätta. 

  • Skatt
4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag har kikat på detta och bollat det med mina kollegor. Vi kan inte återskapa problemet hos oss. När vi anger att en person är född 1954 får vi 25% som förslag i fält/ruta 28.

 

Har du möjlighet att manuellt ändra procentsatsen på blanketten?

Blir det samma sak om du skapar om blanketten?

Återkom gärna så kikar vi på det vidare! 🙂 
/My 

Jag får upp 25% som förvalt men om jag accepterar detta blir det ett felmeddelande i kontrollen att jag bara ska få dra av 12%. 

Ändrar jag då till 12% försvinner felmeddelandet. 

 

Jag testar som sagt hos mig men kan inte återskapa samma fel. Jag får samma meddelande om personen är född tidigare än 1954, kontrollera att det står rätt födelseår under Arbeta med - Grunduppgifter på personen. Står det korrekt år där skulle jag vilja att du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt så vi kan kolla djupare på det tillsammans med dig. 

Ha en fortsatt fin tisdag, hoppas ni kan lösa det på bästa sätt! 
/My 


 

Hej igen,

där var felet - jag hade brutit ut denna person från en deklaration för ett par makar och detta var person 2. När person 1 raderades fördes födelseåret över till gamla person 2 så att det var gamla person 1s födelseår som stod kvar. Sen kan man ju undra varför det blev på detta viset men det är ju engångsproblem vid övergång från Byråstöd till Advisor där man inte kan ha paret tillsammans i Skatt längre.

Problemet löst, tack för hjälpen!