Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avskrivning på restvärdet - Anläggning

När en tillgång är avskriven till restvärdet men man vill påbörja avskrivning på restvärdet året därpå, hur gör man då?
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då bestämmer man sig för en ny avskrivningsplan och bestämmer om den planen ska sluta på noll i restvärde eller ett annat - lägre - restvärde och sedan skriver man av enligt den nya planen.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Var ändrar du det? För när jag väljer Kommando/ändra nyttjandeperiod/ så är alla fält låsta.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tekniken i programmet har jag aldrig tillämpat, jag beskrev hur du går vidare med det du behöver ta ställning till bokföringsmässigt.
Någon annan specifikt programkunnig hjälper dig säkert vidare

Mikael
Thomas51
CHAMPION

Har du testat Kommando > Tillgång > Justera skriv av till restvärde?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Reglerna för detta kan jag så det var programhjälp jag behöver. Har försökt i många år pratat med supporten om en funktion att man enkelt kan börja skriva av på restvärdet. Tyvärr verkar det inte ske någon utveckling av detta. Funktionen "Justera skriv av till restvärde fungerar ibland" men då måste det göras varje år. Får pröva med supporten ännu en gång.
CarinaEsp
CHAMPION

Kikade lite i programmet nu och undrar om du inte kan använda två olika kommandon.
1. Justera skriv av till restvärde, där ändrar du restvärdet till 0 kr, om det är det du vill ha, alternativt ändrar till ett nytt beräknat restvärde.
2. Ändra nyttjandeperiod.

Har inte testat själv då jag inte har några tillgångar med restvärde, men för mig känns dessa kommandon logiskt att använda till det som du beskriver ovan.

Ett jäkla gissel det där, vi har själva råkat ut för det. Precis som du skriver så ger programmet ingen möjlighet till förlängning av avskrivningsperiod och det varnar inte heller för att man har inventarier som ej längre skrivs av. Använder aldrig restvärde av den anledningen utan förlänger avskrivningsperioden istället så att det stämmer efter vägen.  
Skulle tipsa om att ta en säkerhetskopia och sedan testa det som Carina tipsar om, d.v.s ändringar under kommandon. Då kan du alltid gå tillbaks om det blir tokigt..Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Redan 2011 hade jag kontakt med Visma support för att få till en ändring på detta, så man skulle få en valmöjlighet att börja skriva av på restvärdet. De skulle ta det vidare till deras utvecklingsavdelning men verkar inte som något hänt där ännu.....