Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emfraden
MEDLEM

Bilagan Debiterad preliminärskatt vid förkortat räkenskapsår

Jag har en klient som har förkortat räkenskapsår 2021-05-01 till 2021-12-31. När jag försöker stämma av konto 2510 med bilagorna till detta konto i Skatt & Bokslut Pro så hänger inte riktigt bilagan för debiterad preliminärskatt med. I bilagan Sammanställning årets skatteskuld/fordran så tas fel siffra från bilaga Debiterad preliminärskatt. Den siffra som tas från bilaga Debiterad preliminärskatt till Sammanställning årets skatteskuld/fordran är siffran för maj 2022 istället för december 2021 (som jag vill ha det, ni kanske vill att det ska vara siffran från jan 2022, återkom isåfall gärna varför).

 

Jag gissar att programmet inte hängt med på att räkenskapsåret förkortats. På startsidan så förstår programmet att december är månaden för årsavslut, men bilagorna för konto 2510 förstår det inte. Det tas helt enkelt fel siffra från fel månad som beskrivet ovan.

2 SVAR 2

Den bilagan är lite buggig då det alltid blir fel vi udda räkenskapsår. Förvånar mig inte att det blir fel vid förkortat också. Tror att utvecklingsavdelningen får titta på detta.

 

Jag har haft problem med denna bilaga med dem som har bokslut i januari, februari, maj och september.

 

Min lösning är att inte använda denna bilaga utan istället ange konto 2510 på sammanställningen och fylla i inbetalda prelskatt fram till 1231 och sen göra samma sak längst ner fast ta med en till prelskatt till manuellt. Hoppas du förstår vad jag menar 🙂

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Emfraden!

 

Vi har inga kända fel i bilagan eller buggar i bilagan som vi har dokumenterat, utveckla gärna vad det är ni upplever är fel och återkom i tråden (med så detaljerat exempel som möjligt).

 

Allmänt så fungerar bilagan så att du fyller i inbetald preliminärskatt per månad och det är släpande registrering, dvs inbetalning som är gjort i maj avser april.

 

Återkom gärna med mer info så ska vi kika vidare på det!

/Tinne