Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SBJ111
MEDLEM

Bokslut AB

Hej! 
jag har lite frågor kring bokslut då de är min första gång att göra detta i praktiken. 
Har en kund som tagit över ett vilade AB. 
ska det upprättas ett bokslut nu vid övertagande av firman? Han har helt nytt bransch om de spelar roll. 
sen har ju firman varit ”vilande” så då antar jag att man nollar allt? Vem är de sen som skriver under? Konsult eller ägare av AB? Vart skickas de in? Någon kostnad? 
kan man göra bokslutet i visma även fast de inte finns några uppgifter där ännu? Ska ju ändå bara nollas? Blir de konstigt? Om ett bokslut ska upprättas nu vid övertagandet ska de även upprättas vid årsskiftet också eller blir de först nästa år? 

tack på förhand! 
mvh en som är nervös över att göra fel

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Ett övertagande föranleder inget extra bokslut, ordinarie bokslutsdag ska hållas men om nya ägare vill ändra räkenskapsår ska det upprättas en ny bolagsordning och anmälas till Bolagsverket. Att branschen har ändrats ska framgå av bolagsordningen och anmälas genom ny SNI-kod till Skatteverket. 

Bolaget har en ingående balans som ska läggas in i Visma, minst aktiekapital och banktillgodohavande. 

 

Okej så jag ska inte göra bokslut förrän vid årsskiftet? Vad menar du om han ska ändra räkenskapsår, då ska jag upprätta en ny bolagsordning? Inte upprätta bokslut nu?
Han har anmält till skatteverket ny sni kod och allt sånt där så firman står på honom och gäller rätt bransch. 
Du menar att jag ska lägga in den ingående balansen i bokslutet sedan? Hur kan jag lägga in detta i Visma? Finns de tillgång till tidigare bokslut där jag kan hämta uppgifter eller?

Firman har ju varit vilande också så den är liksom registrerad nu på moms och f-skatt och sådär. Är det något man ska ha med sig eller har det ingen betydelse?

Självklart har det betydelse vad som finns i bokföringen sedan tidigare! Bolaget är en självständig juridisk person, detta ändras inte bara pga att aktierna övergått till ny ägare. 

AnnicaL
CHAMPION

Bolagsordningen är det dokument som styr vad bolaget heter, har för verksamhet, vilket räkenskapsår det har osv. Denna registreras hos Bolagsverket. 

Du ska göra bokslut per den dag som är bolagets officiella bokslutsdag, vilket framgår av den nu gällande bolagsordningen och syns i registreringsbeviset. 

Bolaget har en balansräkning som måste framgå av dokument som erhålls vid köpet. Om du således nu börjar använda Visma ska dessa siffror läggas in som ingående balans i programmet. 

Okej tack. Min kund har inte fått med någon balansräkning vid övertagandet av firman så finns det någonstans att se detta?

När man tar över ett bolag så se alltid till att få underlaget från tidigare ägare så att man kan fortsätta bokföringen från att man tar över. Om det är så att den förra ägaren hade Visma eEkonomi så kan man ju bara fortsätta i samma program och om det är annat program så se till att få fil för åtminstone fg år då du behöver ett jämförelseår i årsredovisningen. Glöm inte att komplettera upp flerårsöversikten i årsredovisningen.

 

Nu är inte Redovisningskonsult en skyddad titel utan vem som helst kan kalla sig det men jag rekommenderar dig starkt att ta hjälp 😬. Jag har tagit över bokslut efter en som hanterat detta felaktigt och man får god lust att anmäla det för i det fallet skulle nog den konsulten hamnat i fängelse... Det går absolut inte att bara "tömma" ett bolag utan det måste göras korrekt både för din kund och för den som sålt bolaget. 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100