Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FrankM
UTFORSKARE

Fusion av fåmansbolag i Visma Skatt

Hej

 

Jag har i Visma Skatt sedan många år tillbaka en fåmansbolag-kalkyl för ett bolag (Bolag A) där mina aktier inte är kvalificerade. I december 2022 fusionerades detta bolag med ett annat (Bolag B), där jag nu äger ett (annat) antal aktier än jag gjorde i Bolag A. Även Bolag B är ett fåmansbolag där mina aktier inte är kvalificerade.

 

Frågan är nu hur jag hanterar detta bäst i Visma Skatt.

 

Jag har läst en mycket bra beskrivning under "Fusion" på https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-skatteprogram/content/online-help/sa-hanteras-olika-han... som visar hur man hanterar fusioner för bolag man har registrerat i Aktiehanteraren (el. fonder pratar man om där, men jag utgår från att bolag ska hanteras på samma sätt) . Där står det att man skall välja händelsen "Utnyttjad" i Bolag A för det antal aktier man ägde, sedan definiera ett nytt Bolag B och ange det antal aktier man fick som ersättning som IB med ett totalbelopp som motsvarar det totala anskaffningsbeloppet för ens gamla aktier i Bolag A.

 

Min fråga är; Vilka händelser skall jag använda för Bolag A och Bolag B när jag hanterar dessa bolag mha. Fåmansbolag-kalkyler i stället för i Aktiehanteraren?

 

En tilläggsfråga; I tillägg till aktier i Bolag B fick man en kontant utbetalning för ens gamla aktier i Bolag A. Hur skall detta hanteras i Fåmansbolag-kalkylerna? Som en utdelningshändelse i bolag A innan händelsen "Utnyttjad"?

 

Mvh

Frank Mortensen

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @FrankM 

Jag vill bara meddela att vi har sett din tråd men har ännu inget svar att dela med oss av. 

 

Vi återkommer till dig så snart vi fått mer information. 

//Tinna

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @FrankM 

 

Nu har jag fått mer information och det finns ingen speciell hantering för detta i tjänsten och därför är det svårt för oss att ge någon rekommendation eller tips på hur det ska hanteras. 

 

Om vi har någon annan användare i forumet som har erfarenhet av samma sak är ni varmt välkomna att dela med er av hur ni löst liknande scenario. Skulle vara mycket uppskattat. 

 

//Tinna

Hej

 

Tack för svaret, men aj, vad tråkigt! 😞 Ibland så känns det som om de flesta av mina utmaningar/problem är unika bara för mig, men jag är lite överraskad över att så verkar vara fallet även här.

 

Mvh

Frank

Hej @FrankM 

Jag hade så väldigt gärna velat hjälpa dig men i detta fallet gick det inte. 

Hoppas du hittar ett sätt att hantera detta på och att vi ses i forumet framöver. 

 

//Tinna

 

 

Hej igen

 

Jag valde att göra så här; Fusionen mellan Bolag A och Bolag B skedde 2022-12-19. Den dagen fick jag betalning i kontanter för vissa av mina aktier i Bolag A och resten av aktierna byttes in i nya aktier i Bolag B som hade samma totala marknadsvärde. I fåmansbolag-kalkylen för Bolag A la jag därför in en Sälj-händelse 2022-12-19 för de aktier jag sålde kontant, och skrev in det belopp jag hade fått för aktierna. När jag sedan överförde detta till INK1 så beräknades vinsten på kontantförsäljningen rätt, baserat på snittpriset jag i sin tid hade betalt för aktierna.

 

Sedan skapade jag en helt ny fåmansbolag-kalkyl för Bolag B, la till en Köp-händelse 2022-12-19 med det antal aktier jag hade fått som betalning och där jag som totalpris angav det kvarvarande anskaffningsbeloppet som fanns i kalkylen för Bolag A (alltså efter kontantförsäljningen av ett antal aktier). Sedan försökte jag att lägga till en händelse av typen -Arv/Gåva (alltså att man ger bort aktier) för alla resterande aktier i Bolag A med datum 2022-12-19, för att tömma aktiebehållningen utan att det beräknas någon vinst el. förlust. Här har dock Visma Skatt en mycket irriterande begränsning som gör att det inte går att lägga till flera händelser samma år som man har avyttrat aktier (!!!) Detta blev alltså ytterligare ett hinder som behövde forceras för att hantera fusionen mha. (el. rättare sagt uha…) Visma Skatt.

 

Sättet jag löste det på var att överföra datat från bägge bolagskalkyler till nya kalkyler för 2023, så som man jo alltid gör som en förberedelse till nästa års deklaration. I 2023-kalkylen för Bolag A gick det då faktiskt att lägga till händelsen med avyttring av mina kvarvarande aktier som arv/gåva med datum 2022-12-19. Så då har jag uppnådd det jag ville, nämligen både att tömma Bolag A i kalkylen utan beräkning av någon vinst/förlust samt överfört anskaffningsvärdet för mina kvarvarande aktier i Bolag A till samma anskaffningsvärde för aktierna i Bolag B. Därmed kommer vinsten att beräknas rätt när jag en gång i fremtiden säljer aktierna i Bolag B.

 

Jag skulle ha varit redovisningskonsult inser jag nu, inte IT-konsult 😅

 

Mvh

Frank

Hej @FrankM 

Snyggt jobbat och tack för att du delar med dig av din lösning. 

 

Trevlig helg!

//Tinna