Jag håller på med bokslut för en kund som valt att kreditera en rad fakturor som hon vet att hon inte kommer att få betalt för, för att få tillbaka momsen. Bokslutsdatum är 31/8 och alla originalfakturor är utställda före det datumet, men krediterade i november. Revisorn vill ha med dessa krediteringar i bokslutet och min fundering är då: Om jag importerar kundfordringarna till bokslutet och deletar dessa fakturor som ska krediteras och gör en manuell bokföringsorder på det, då kommer kundfordringarna att stämma i bokslutet. (Sen stämmer de ju inte mot reskontrat, men det får jag rätta till sedan.) I samband med att "de riktiga" krediteringarna görs, så bokar jag tillbaka min manuella kreditering. På det sättet får hon inte tillbaka momsen två gånger och jag får alla konton att stämma, plus reskontrat. Eller? Jag har fastnat på detta, så hjälp mig! Och gör jag allt rätt då om jag deletar så här i bokslutsprogrammet på kundfordringar, så att ingenting blir fel? Kan tillägga att de fakturerar själva, jag bara importerar alla fakturor, så jag vill inte gå in bland fakturorna och "knöla" heller.
//Laila
Hej
I dessa fall skiljer man på befarade och konstaterade kundförluster. Justering för utgående moms i bokslut kan nog bara göras för konstaterade kundförluster.
MVH
Jag vet skillnaden på befarade och konstaterade kundförluster, men i detta fallet hade ju revisorn godkänt detta.
Men tack för svaren!
Tack Leif G för ditt långa svar. Det känns verkligen roligt att någon vill engagera sig så för en person man inte känner.
En riktigt God Jul önskar jag dig också! (PS. Jag har fått svar från revisorn hur jag ska göra, så problemet är löst.)
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.