Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kvartalsmoms - Bokslut

I ett bolag med bokslut 0831 så är man mitt i en oavslutad kvartalsperiod vad gäller momsen. Men det blir problem att få en korrekt nettoredovisning av momsskuld/fordran om den är olika mellan två år. Jag har provat att ange 1650 som baskonto på samtliga momskonton och sedan på 1650 ange olika konton beroende på debet/kredit-saldo. Då kan jag tycka att programmet i balansräkningen borde hantera gruppen som kopplats till baskonto korrekt. D.v.s lägga nettot korrekt om det är fordran eller skuld. Detta fungerar på innevarande år men programmet verkar inte klara av om det var annorlunda året före. I bokslutet jag gör nu så är nettot i år en fordran medans det var en skuld föregående år. Vill ju inte boka om detta till momskuld/fordran då vi är mitt i en period. Hur är det tänkt att man skall göra för att få detta rätt?
2 SVAR 2
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej AccountantfromHell_singland!

Programmet kontrollerar konto för konto som du har bokfört på om det debet eller kreditsaldo på kontot, och placerar det som skuld eller fordran utifrån det. 

Det du bör göra för att få det rätt är att boka om det från momskontona till 1650 eller 2650 på en bokslutstransaktion, och sätt en markering på bokslutstransaktionen för Bokförs ej så påverkar detta enbart bokslutet, och går inte över till bokföringen. Utan där kommer momsrapporten bli korrekt. 

/Linnea

Hejsan. Men där ser man vad man kan lära sig... Det var ju en jättebra funktion. Tackar för det. Har ibland haft lite problem just med att flytta belopp utan att påverka bokföringen.