Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Obetalda fakturor från Webfakturering till eEkonomi

Jo, hade idag ett väldigt trevlig samtal med en kille från er (jag å namn liksom) angående migreringen mellan programmen. En av de förvånansvärt få "issues" som dök upp var det här med obetalda fakturor. Rekommendationen från er är då att inte föra över sådana och initialt så tänkte jag att det nog inte är så vanligt att kunden "sköter om" sin reskontra själv. Vilket naturligtvis kan vara fallet i stort men vi har iaf någon kund som gör det och anledningen är egentligen rätt logiskt (och något som ni nog inte tänkt på skulle jag tro). Många som använder programmet är, åtminstone i vårt fall, hantverkare. Dom söker ROT-pengar vilket funkar utomordentligt i webfaktura men då måste man ju även sköta om sin reskontra där, vilket i sin tur innebär att det finns obetalda fakturor som i sin tur skall följa med över till eEkonomi. Bäst, och till viss del enklast, vore det väl om man under en, förhoppningsvis, kort tid körde bägge programmen tills alla ROT-pengar kommit in men det skulle väl orsaka härdsmälta både hos användaren och våra lokala program. Skulle tro att det vore bra om ni kunde kika på problemet med obetalda fakturor och se om det inte går att få till, för risken är att det blir några stycken som det är aktuellt hos.... Gäller väl förövrigt även de som inte har programmet i ett samarbete, vilket jag förutsätter är några stycken då webfaktura i mångt och mycket var ett väldigt bra program. Over and out from Hellsingland....

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Va fint att höra att du haft ett bra samtal med oss. 🙂 Jag tänker att jag ska punktera upp lite hur det fungerar för att höra mer exakt vad som kan underlätta migreringen från Webbfakturering till eEkonomi fakturering. 

 

Obetalda fakturor överförs om du vill, men vår rekommendation är att inte överföra alla gånger eftersom om man inte vet hur väl kunden har skött sin reskontra och för att helt enkelt undvika tråkiga överraskningar i eEkonomi efter migreringen. Er kund har läsbehörighet av Webbfakturering när det är migrerat, så även om man inte dubbelarbetar i tjänsterna finns tillgång till den tidigare informationen vid behov. Väljer man att inte överföra obetalda fakturor är det ni som byrå som får sköta registrering av ROT/RUT betalningar i Visma Administration och kunden fokuserar på nya fakturor. Kunden kan i detta fallet kontrollera fakturorna i Webbfakturering och sedan meddela er vad som är betalat m.m. 

 

Har kunden skött sin reskontra kan obetalda fakturor migreras till eEkonomi och då kan kunden fortsatt registrera sina fakturor/betalningar i eEkonomi fakturering. 

Är du osäker på hur reskontran ser ut hos din kund har du ju också möjlighet att logga in och titta hur det ser ut i Webbfakturering innan migrering, utefter det kan du bedöma om obetalda fakturor ska följa med eller ej. 
 

 

Återkom gärna!  

/My 

 

Hejsan och tack för ditt svar. Som jag förstod det så blev det inte helt rätt i eEkonomis reskontra med obetalda fakturor. 

Det jag även har funderat på är att det väl borde finnas ganska många webfakturaanvändare som inte samarbetar med någon byrå men som använt programmet kanske mycket p.g.a den lämpliga hanteringen av ROT och RUT. Där är det ju viktigt att sånt följer med så att man kan söka ROT och RUT även på sånt som dels kanske inte var inbetalat före migreringen eller sånt som är inbetalat men man ännu inte fått från Skatteverket. Jag skulle tro att det kan finnas ganska många "aktiva" reskontror och den stora frågan då är om användaren förstår det.

Det ska gå bra att föra över obetalda fakturor i migreringen, men det gäller ju då att ha koll på vilken status fakturorna har i sin reskontra för att undvika felen i Visma eEkonomi sen.

Min rekommendation är att planera migreringen tillsammans med dina kunder. Stäm av vilka ROT- och RUTfakturor som finns och dess status. Detta kan ni göra genom att logga in tillsammans med kunden i Webbfakturering innan migreringen. Men försök att hitta ett gemensamt arbetssätt för att registrera betalningar på fakturor som var skapade i Webbfakturering. Detta tycker jag man ska göra oavsett om man jobbar med en byrå eller på egen hand i Webbfakturering och ska byta. 

/My
 

Liiiiite svårt att hitta på ett gemensamt arbetssätt gällande dessa fakturor när man (åtminstone inte jag) förstår vari problemet ligger. Men det löse sig säkert. Dock så är informationen från er väldigt viktig, kanske då framförallt till dom som inte har ett samarbete.