Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Caroline30
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Periodisering - Avsluta en periodisering i förtid

Vi har en kund som det lagts upp en periodisering på första förhöjda leasing 36 månader med start 2019-11-01. Nu väljer kunden att avsluta sin leasing i förväg och jag vill då ta bort kommande periodiseringar. Men i systemet så går det ej att avsluta endast kommande periodiseringar utan då vänder den hela periodiseringen, även bakåt! Och så vill man ju inte ha det då de som har varit och är bokfört är korrekt och man bara vill avsluta kommande. 

Jag har pratat med supporten idag och uppmärksammat dem på detta och efter att de själva testat så insåg dem att så ska det ju inte vara. En miss från deras håll helt enkelt. Så det ska lämnas till utvecklingsavdelningen och de ska titta på det. De kunde inte säga när men jag hoppas att det prioriteras så man kan använda det till nästa år.

 

Lösningen för detta år och kommande periodiseringar 2 månader blir att jag får genomföra periodiseringarna, vända dem manuellt (då åtgärder och korrigeringsverifikation inte är tillämpligt på den typen av verifikation).

Men jag kommer att avvakta med nästa års upplagda kommande periodiseringar och hoppas att de kommer med en lösning så jag kan avsluta dem utan att behöva genomföra och vända.

 

Skriver detta då jag själv letade efter en lösning/svar men hittade inget skrivet om det.

 

Hoppas det hjälper någon som sitter i samma sits.

 

// Caroline

1 SVAR 1

Ja, denna funktion borde kunna läggas till på samma sätt som man utrangerar en anläggningstillgång. Typ Åtgärder - Avsluta periodisering och sen en ruta som kommer upp med förslag på kontering. Förslaget bör vara K17XX eller D29XX och motkonteras kostnadskontot och sen att man kan lägga till extra rader om man till exempel på leasingbil behöver korrigera momsen på de perioder som är kvar.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100