Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skattekontot 1640

Jag har bokfört så här varje månad på min skatteverifikation




Vad gör jag nu när året är slut?

Om jag inte gör något så följer väl allt med över till nästa år o då blir det fel.

  • Skatt
11 SVAR 11
LW -60
UTFORSKARE

Av en enda verifikation är det svårt att se hur status är på de inblandade kontona, så jag råder dig att göra kontoutdrag på dessa och se hur det ser ut.

Jag föreslår också att du loggar in till SKV och tar kontoutdrag därifrån också, så du ser att dina siffror stämmer med deras.

Mvh Lena
malin66
UTFORSKARE

Antar att du har ett AB?
Bokför du skattekontot under Bankhändelser eller manuellt som en manuell verifikation? Om man har skattekontot inlagt som ett bankkonto är det väldigt smidigt.  Man kan nämligen ladda in filer så kallade skv filer direkt på detta konto en månad i taget så får man en hel del bokföring gratis.  
Räntor på skattekontot ska bokföras på 8423 istället för 8400 eftersom de inte är avdragsgilla.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmmm alltså den bilden ovan det är direkt gjort efter skattekontot så det stämmer exakt. Så mitt konto 1630 motsvarar skattekontot.
Vad jag undrar är att när jag nu gör ett nytt år då följer ju 1640 med över som en skattefodring. Är det rätt? Känns som den borde bli nästan noll igen eftersom jag redan har betalt in allt.

Jappz det är ett AB

Bilden är ett verifikat som visar transaktioner. Det jag tänkte var ett kontoutdrag på skattekontot från bokföringen och från skatteverket där man med bägge i handen jämför om det stämmer.

Konton på balanssidan följer med till nästkommande år, vilket inte resultatkonton gör.

Mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

aha men då är det rätt med andra ord. Då kommer balansräkningen bara bli större och större för vart år. Korrekt?

Det som brukar ligga kvar över bokslut är normalt sådan som hör till året men ej dragits från skattekontot ännu. Exvis, om man har månadsmoms så ligger moms november och december (dras i jan och feb) och arbetsgivaravgifter för december (dras i januari).

Det växer alltså inte år för år utan vissa poster har en fördröjning vilket gör att en del ligger kvar över periodslut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men det är därav jag då undar hur får jag ner kontot 1640

För tex om jag har på skattekontot att det ska betalas 10000:- så blir det ju

1640 10000
1630            10000

Så då växer ju bara 1640 o kommer följa med över nästa år.

Ok, men trodde alla bokningar i detta verifikatet var mot skattekontot? Tror som lw skrev tidigare att det skulle hjälpa om du visade ett utdrag från skattekontot för perioden verret avser.
Var har du tagit beloppen du bokar mot 1640 om det inte är transaktioner på skattekontot? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har inte skattekontot här nu. Men allt från 199:- ner till 517:- är från skattekontot (inne på skatteverkets hemsida).

jag har fört över 120000 kr från mitt bankkonto till skattekontot 1630 (skattekontot inne på skatteverketshemsida)

Nu har jag ju gjort en verifikation där jag drar av all moms, skatt och avgifter mot detta skattekonto
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men det är därav jag då undar hur får jag ner kontot 1640

För tex om jag har på skattekontot att det ska betalas 10000:- så blir det ju

1640 10000
1630            10000

Så då växer ju bara 1640 o kommer följa med över nästa år.

Jag har en mall jag följer när jag bokar preliminärskatt, AGA, personalskatten och moms. Jag vet inte hur du bokar skatterna löpande, men det här är en modifierad variant av den text jag en gång hittade här på Vismas hemsida på supportforumet:

*************

1.        Uppbokning av preliminärskatt bokförs löpande under året på konto 2518 i debet och 1630 i kredit (jag gör det per den första varje månad). När betalning till SKV sker (per den 12:e varje månad), bokas 1630 i debet och 1930 (likvidkonto) i kredit (gäller även fyllnadsinbetalningar).

2.        I samband med bokslutet beräknas årets skattekostnad. Den bokas då upp på konto 8910 i debet (kostnad) och 2512 i kredit.

3.        Året därpå när man fått slutskattsedeln från SKV: när slutskatten dras eller sätts tillbaka på skattekontot, bokar man bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2518 och 2512.

2518 krediteras och 2512 debiteras med beloppen enligt deras utgående saldon för det avsedda året. Mellanskillnaden bokas upp på konto 1630 och skall stämma med SKV egna siffror.

Om slutskattebeskedet visar en annan slutlig skatt än vad man beräknat i bokslutet, skall mellanskillnaden bokas upp mot konto 8910.

Till sist hamnar således alla saldon under 1630, skattekontot i bokföringen. Det är därför som detta konto användas så snart pengar sätts in eller tas ut därifrån. Då har företaget och SKV samma siffror och det är lätt att stämma av skattekontot varje månad!

************

Vid punkt ett har jag enbart tagit upp preliminärskatten, men per den 1:a varje månad tömmer jag 2710 och 2731 också och även 2650 då jag har månadsmoms.

I och med dessa extra transaktioner, har alltid jag och SKV samma siffror och jag stämmer alltid av skattekontot mot SKV:s siffror en gång per månad.

Många tycker naturligtvis att detta är overkill, och de får då tycka det. Huvudsaken för mig är att mota Olle i grind och ha alla balans- och resultatkonton a jour månadsvis. Då blir det inte så mycket att göra med årsbokslutet efter det. Andra gillar stenhårt att göra alla avstämningar efter räkenskapsårets slut och det har jag respekt för. Såsom jag skrivit tidigare så har vi alla våra egna rutiner.

Mvh Lena