Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Struktur för att spara dokument

Hej!

Jag använder Visma Bokslut, skatt proffs i det dagliga arbetet och sparar då ner material där som PDF. Allt för att slippa arkivera i pärmar.  Markerar jag spara som PDF föreslår programmen att det skall läggas i kundmappen där  övrig data från programmen finns. Det är ju bra för då är allt kundmaterial sparat på samma ställe.

Problemet är att namnet på mappen är en sträng på 30 slumpmässigt valda tecken så när man vill leta upp sparade dokument går det inte att ta det från utforskaren. Det går ju att lösa genom att ta det via Advisor connect. Men om man vill spara ner ett dokument som skickats med e-post eller en fil från ett skapat dokument i Word eller Excel är det nästan omöjligt att hitta rätt. Det går inte att döpa om katalogen för det styrs av Visma Advisor. 

 

Går det på något sätt att ha ett alias-namn på katalogen så att man kan hitta i strukturen?

Eller finns det något annat tips på hur man kan lägga upp det?

 

 

 

3 SVAR 3

Vill bara tillägga att jag använder Advisor och Advisor Connect och där skapas strukturen på data som det hänvisas till.

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Holger Paulsson!

Precis som du säger så skapas namnet på mappen automatiskt via installationen utav Visma Advisor. Det går inte att döpa om mappen eller som du beskriver det att lägga till ett alias-namn men jag hoppas att jag har en lösning till dig som underlättar något när du vill spara externa filer skapade utanför programmen. 

Om du öppnar Visma Advisor Connect - Välj kund i sök rutan - Öppna - Kundens datakatalog eller eventuellt kundens dokument. Då öppnas utforskaren på din dator tillsammans med sökvägen till kunds katalog där allt sparas så du slipper leta fram den manuellt och du kan dra/flytta eller klistra in övriga externa dokument direkt dit. 

 Hoppas detta hjälper dig på vägen! 🙂 
/My 

Oooh. Å jag som tyckte att Byråstöd "ställde till det" med sin mappstruktur i början. Men där heter dom i alla fall som kundnumret.. 

Det är ganska ofta man vill spara ner dokument i en kundmapp från andra program och det är även ganska ofta man vill öppna det kunddokument från ett annat program. 

Där borde ni nog verkligen tänka om och bli mer praktiska. Anledningen till dessa uppenbart krångliga mappnamn kan man verkligen fundera över och jag fick nu ännu ett argument till att behålla Byråstöd. Synd bara att det inte längre utvecklas då det tydligen är så att Advisor har låååångt kvar....