Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Uppdatera egna fondkonton efter uppdatering

Hej   Jag hittar inte var jag kan ställa en ny fråga. Jag försöker så här.

 

Vi har använt Visma Skatt för att skapa underlagen för deklarationen i många år. Man är ju lite rostig när man skall ta tag i underlaget för nya deklarationen, med det har alltid funkat OK.
Vi har skatt och hustrun  är en klient och jag en andra. Vi har också en gemensam aktiedepå sm vi uppdaterar före deklarationen och som systemet sedan får dela upp till oss båda (50 %)
Jag tänkte härom dagen att jag skulle börja med att installera nya _visma_skatt_2021.12  och uppdatera det gemensamma fondkontot med ev köp och försäljningar och ev utdelningar som hänt under 2021 till GEMENSAMT FONDKONTO 2021.  Det gick galant. Därefter skulle jag fortsätta med att våra egna "konton"

SW 2021 och LK 2021.  TYVÄRR TOG JAG INGEN BACKUP INNAN JAG FORTSATTE.

Men sedan när jag skulle gå vidare med det så gick det hela fel. Det hela blev en enda röra och jag KOM INGEN VART. På måndagen eller tisdagen ringde jag SPCS och fick hjälp av er trevlige ADNAN. Duktig och intresserad.

Det kändes tryggt och jag var övertygad om att jag skulle kunna fortsätta på ett bra sätt. Men icke.
Samma elände och jag kommer ingen vart.
Jag får meddelanden, som jag inte fattar. Typ: någonting om FEL VERSION ............. och annat .

Jag tänkte då att jag kunde försöka få till det med den GEMENSAMMA FONDEN och sedan lägga in uppgifterna för hustrun och mig manuellt i SPCS-deklarationerna för år 2020. Sedan kanske det skulle att importera det inlagda till Deklarationerna avseende 2021 och lägga där in de rätta värdena på pensioner etc.

Märkligt att det kunde bli så här "klyddigt" (skånska), men det är väl så att man blir bara dummare och dummare.
Men tidigare år , som sagt, så har det ju gått ganska smidigt.
Kan det vara så att Visma skatt omarbetats och blivit lite krångligare ?

Vi hälsar och kämpar vidare.

SW

  • Skatt
7 SVAR 7
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej SW!

 

Jag förstår att det kan vara lite krånligt att få bukt med nya uppdateringar. Vi vill självklart hjälpa dig att få ordning på detta och jag har undersökt din fråga och bollat den med mina kollegor. Vi kom fram till att det bästa för dig vore att kontakta supporten igen, då vi skulle behöva koppla upp oss för att kunna se hur det ser ut i ditt program.

 

Önskar dig en trevlig helg!

/Tinne

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag hade svårt att hitta en läsning.

Så med mycken möda och STORT besvär har jag försökt göra om deklarationsarbetet i SPCS för år 2020.
Jag har nu lagt in Hustruns uppgifter i hennes "deklaration" och mina uppgifter i min "deklaration".
Så långt gott och väl.

Jag håller nu på att uppdatera vår Gemensamma depå / aktier mm.

Sedan skall jag då spara depån på typ skrivbordet och importera 50 % till var och en av oss.

Vi får väl hoppas att det går vägen.

 

Vid ett tidigare försök så blev det lit hipp som happ med importen. Inga 50 % rakt av.

Jag jobbar vidare och hoppas på det bästa.
Jag hoppas att jag får hjälp om det krånglar.
Jag hör av mig.
Hälsar
SW

Fd medlem
Inte tillämpbar

Till sist så klarade jag av att få in våra deklarationer och även gemensamma aktiedepån. Vi fick helt enkelt göra om det hela i SPCS för beskattningsåret 2020.

Vi får väl hoppas att vi lärt oss något, så att det kommande arbetet med det gångna året 2021 går lite smidigare.

Nu skall jag hämta hem Skatteprogrammet för beskattningsåret 2021.

Liten undran.

Stämmer det att programmet 2021 / 2022  installeras i  C:\Program Files (x86)  ( i vårt fall i alla fall ) ?

och

att sedan när vi arbetar i programmet så sparas våra " filer " i   

\Documents\SPCS\Visma Skatt\2020-2021

Eller är det något annat som skall uppdateras vid sparandet ?

Tacksam för svar innan jag installerar 2021 / 2022

 

ETT TIPS I ALL ENKELHET:

I VÅRT FALL SÅ ÄR SKRIVBORDSIKONEN 2020 / 2021 TYP RÖD/LILA-FÄRGAD

JAG TROR ATT DET SKULLE VARA EN STOR FÖRDEL OM IKONEN FÖR DET KOMMANDE ÅRET HADE EN ANNAN FÄRG.

KANSKE GUL ELLER GRÖN ELLER BLÅ ELLER ........................

Hälsar
Staffan W

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

att sedan när vi arbetar i programmet så sparas våra " filer " i

\Documents\SPCS\Visma Skatt\2020-2021

 

JAG MENAR FÖRSTÅS ATT DET SPARAS I

 

\Documents\SPCS\Visma Skatt\2021-2022

 

Ursäkta

En skön kommande helg tillönskas ni

/sw

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag tänkte mig att kolla att allt var ok före sängdags.

Våra klienter är GD LK och SW

MEN   

Jag öppnar Visma skatt 2020*2021

Men vad finns att öppna ?

Endast Gemensamma Depån.

Om jag försöker öppna via Documents  .............

Så blir svaret

Filen är sparad av en senare version av programmet

och

Längst upp står

Visma skatt 2019 /2020

Förvirrad  JA

Jag hopps ni kan hjälpa mig

/SW

Godmorgon!

Detta känns svårt att lösa för oss via forumet så för att kunna ge dig bästa tänkbara hjälp så behöver jag hänvisa dig till mina duktiga kollegor på supporten. Gör så att du tar kontakt med med supporten som får kontrollera hur det ser ut hos dig och hjälpa dig. 

 

Och varmt välkommen tillbaka till forumet

Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

TACK

Det ordnade upp sig så nu finns alla tre, Depå, LK, SW klara och sparade under Dokument i 2020 - 2021.

Så det är väl dags att stänga det året, 2020, och ägna tid åt 2021 - 2022.

Det finns ju tydligen en ny version så det är väl bara att hämta den och dra igång.

Den jag tidigare har hämtat heter 2021.12.0.176

Man börjar väl med att importera filerna från 2020 till 2021.

Kanske kan vi få olikfärgade skrivbordsikoner ?

Trevlig helg

SW