Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael22
MEDLEM

Visma Advisor med medföljande program

Hejsan,

 

Jag har en hel del synpunkter på Visma Advisor, och medföljande program, för mig som redovisningskonsult.

 

  • När jag skall starta eEkonomi, från Advisor, krävs att det finns en huvudkontakt hos kunden. Jag missade det i början och fick felmeddelande på engelska, som var helt obegripligt för mig, som redovisningskonsult. Det är betydligt bättre att felmeddelande innehåller en tydlig text på svenska och vad som är fel. Då slipper vi konsulter ringa support i onödan.
  • eEkonomi: Jag fick en ofullständig SIE-fil från en kund, som inte innehöll hela kalenderår 2021, utan okt-dec. saknades. Nu har jag fått en ny komplett SIE-fil, för hela året, från kunden och vill lägga in den. Varför går det inte att radera den gamla bokföringen 2021, dvs radera hela räkenskapsåret 2021, vilket går i Visma administration, så jag kan lägga in den kompletta SIE filen. Supporten hade ingen lösning. Hur kan detta åtgärdas?
  • Ni måste göra programmen, Advisor, eEkonomi, skatt & bokslut pro, mer flexibla för oss redovisningskonsulter, som de i Visma byråstöd, som jag har använt i flera år. Exempelvis, har en annan kund råkat ange fel första räkenskapsår. 20210101-20211231 istället för 20201109-20211231. Detta är ingen större problem i sig. Det stora problemet är att räkenskapsåret är låst i årsredovisningen, där det är viktigt att kunna ändra till det rätta räkenskapsåret, med bolagets registreringsdatum, enligt Årsredovisningslagen. Nu kan jag inte upprätta årsredovisningen, bara för det. Lägg in möjligheter att ändra manuellt för oss redovisningskonsulter. Det är inte bra att ni låser funktioner, utan att ha möjlighet att låsa upp dem  och ändra.

 

  • Kommer ni att lägga in kalkylfunktionen för framtida utdelning från FÅAB, som finns i Visma Skatt Pro?

 

  • Jag vill även att ni lägger in specifikation på periodiseringsfonder, för resp. beskattningsår, vid årets slut, för enskilda näringsidkare, på samma sätt som för AB. Jag vill kunna presentera för kunden vilka P-fonder som finns kvar då deklarationen är klar.
1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Mikael22,

 

Tack för att du skriver in och delar med dig av din upplevelse, vi uppskattar din feedback och jag vill försäkra dig om att vi tar med oss det du skriver om. 

 

För att svara på dina frågor och synpunkter:  

 

  1. Vi förstår att situationen som uppstod kan vara frustrerande. Tyvärr är det här ett fel samt felmeddelande som kan uppstå när du konverterar från Visma Byråstöd till Visma Advisor. Har du ingen huvudkontakt inlagd i Visma Byråstöd så kommer det inte finnas någon huvudkontakt i Visma Advisor när du konverterar. I Visma Advisor är det obligatoriskt att ha en huvudkontakt registrerad, därav uppstår felmeddelandet. När du har lagt upp en huvudkontakt i Visma Advisor kommer inte felmeddelandet visas igen. Vi tar självklart med oss din feedback angående felmeddelandet för att se om vi kan göra det tydligare i framtiden. 
  2. Vi är medvetna om att det idag finns en viss komplexitet och problematik i att ändra eller radera räkenskapsår i Visma eEkonomi och förstår att det inte fungerar optimalt i alla situationer. Det är något vi arbetar för att hitta en lösning på. Dock vill jag vara transparant och nämna att det är något som kan ta tid att lösa då det påverkar stora delar av programmet. När det kommer till SIE-filen så kan du lösa det genom att antingen läsa in den kompletta SIE-filen igen. Programmet ska då automatiskt sålla och avvisa datan som redan finns i programmet men samtidigt importera ny data. Alternativt kan du skapa en SIE-fil av endast de månaderna som fattades i räkenskapsåret för att komplettera den data som redan finns i programmet.
  3. Den här punkten är relaterad till den ovan. Med tanke på komplexiteten kring att ändra eller radera räkenskapsår i Visma eEkonomi så kan du i det här fallet tyvärr inte komma runt problemet genom att endast nollställa Visma Skatt & Bokslut Pro då data som innehåller fel år inte kan importeras från Visma eEkonomi. Som sagt är det något vi arbetar på men vi kan inte säga exakt när en lösning kommer vara på plats. Det finns två alternativ för att lösa problemet. Det ena är att starta om båda tjänsterna, eller så kan du ta följande steg: 
    1. Nollställ Visma Skatt & Bosklut Pro
    2. Exportera en SIE-fil från Visma eEkonomi med nuvarande räkenskapsår
    3. Öppna SIE-filen i Anteckningar och ändra Räkenskapsår i filen
    4. Importera den manipulerade SIE-filen i Visma Skatt & Bokslut Pro
    5. Du måste då fortsätta med SIE-filen även nästa år

 

Kalkyl för fåmansbolag, eller en liknande funktion, är ett pågående arbete och något vi kommer att ha stöd för i framtiden. Även här kan jag tyvärr inte lova något exakt datum. 

 

Specifikation för periodiseringsfonder i en Enskild Firma är ett registrerat önskemål hos oss sedan tidigare. Jag har tyvärr ingen information kring vad status är på just det här specifika önskemålet eller datum för eventuell implementation som jag kan dela för tillfället. Om du skulle vilja lämna ett önskemål kring detta kan jag hänvisa till vår nya idéhantering där du kan lämna ditt önskemål direkt i din produkt, men som sagt finns det noterat hos oss som ett förslag. 

 

Jag hoppas detta svarade på dina frågor och synpunkter. Om du har några följdfrågor eller funderingar är du självklart varmt välkommen att återkomma här i tråden. 

 

Önskar dig en fin helg! 

 

/Agnes

 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂