Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EwaBH_
MEDLEM

1610 Fordring hos anställd

Hejsan !

På septemberlönen blev det en fordran på en anställd som inte skulle vara. Han var föräldraledig hela månaden och jag glömde fylla i lördag/söndag i tidrapporten, så det uppstod en skuld. Jag bokade bort mot 9330 i lönesystemet, så det inte skulle synas på hans lönespec. Skulden kom ändå upp på bokföringsunderlaget, och nu måste jag boka bort det manuellt. Då vi inte har någon 90-serie i kontoplanen, undrar jag vilket konto kan jag använda mot 1610, så det försvinner.

 

Ewa

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är tyvärr lite svårt att svara på mot vilket konto du bör bokföra bort fordran på baserat på enbart den informationen du gett. Det beror lite på vad som försvann när du fixade det i lönesystemet. Det låter lite som att det från början gjorde så att hans lön blev krediterad och därmed minskad, vilket den inte skulle vara vad jag förstår på dig. Så att det som är bokat mot 1610 som fordran skall egentligen vara lön. Om du kanske hade kunnat förklara lite mer och kan skriva hur bokföringsförslaget ser ut som du fick ut från systemet så kan jag kanske hjälpa dig vidare.

 

Ha det fint så hörs vi!

/ Josefine

Hejsan Josefine

På lönespecen stod det från början " fordran 1874 kr till nästa lön". För att han inte skulle se det på specen, bokade jag bort den mot 9330. Han skulle inte ha någon lön i september och han skall inte vara skyldig något, eftersom han var föräldraledig hela September. Även om jag bokade bort den på lönespecen, kom det upp som fordran 1610 på bokföringsunderlaget för löner, och det är den jag måste boka bort manuellt. 

Ewa

Hej Ewa,

Det kan hända att det uppstår en skuld på ett lönebesked för att avdragen är större än lönen. Det händer också att anställda får ut mer lön än vad de ska ha. Detta kan du reglera i programmet.

Du kan registrera en inbetalning från anställd under samma taxeringsår som den felaktiga lönen betalades ut eller året efter. När det finns en skuld i löneprogrammet, kan du antingen boka bort den direkt på den ordinarie lönekörningen eller skapa en ny lönekörning av typen Inbetalning från anställd

 

Jag bifogar instruktionen för hur vi rekommenderar att du reglerar detta som heter Inbetalning från anställd. Det finns 4 olika alternativ för hur du kan hantera denna fordran i Visma Lön 300/600.

 

Ärenden liknande detta är svårt för oss att lösa här i forumet men jag hoppas att denna instruktion kan ge dig tips på hur du kommer vidare. Jag tror att det kanske skulle reglerats på ett annat sätt i löneprogrammet, så att fordran inte skulle vara kvar alls i bokföringsunderlaget medan den verkar vara det nu. Det är därför svårt att säga hur du skall bokföra bort fordran manuellt utan att veta hur bokföringsförslaget ser ut, för den fordran har något motkonto i bokföringsförslaget som man i sådana fall också måste ta bort i och med bortbokningen du gjorde i lönesystemet. 

 

Ha en fin dag!

/ Josefine 

 

 

Hej igen Josefine

Då skall jag testa detta. Tack för din hjälp

Ewa