Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HannaS
MEDLEM

2 frågor, skapa kvitto samt bokföring av inbetalning

Hejsan,

 

Har försökt att hitta svar på mina frågor men jag blir mer och mer förvirrad.

En kund till företaget hade råkat betalat in för mycket vid tidigare utfört arbete, vi kom överres om att dra av denna summa från kommande arbete. 

Som exempel, kunden har betalat in 2400 kr vid tidigare tillfälle, summan av hela jobbet är på 4500 kr. Hur bokför jag detta? Vill alltså kunna registrera den tidigare inbetalningen och fakturera resterande, och kunna ge korrekt underlag till min kund. 

 

Den andra frågan gäller in kommande inbetalning för en bil skriven på företaget. Köparen kommer att sätta in summan på företagskontot (PG), och vill därmed ha ett kvitto på detta. Hur skapar jag ett kvitto för en inbetalning?

 

Säkert dumma frågor men jag vill kunna ge mina kunder korrekta underlag samt att bokföringen inte ska bli fel.

 

Tack på förhand.

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej @HannaS 

 

Den överskjutande betalningen från kund bokförs på konto 2420 Förskott från kund (Kredit). När du sedan skapar den nya fakturan till kunden så lägger du in det som du ska debitera kund. Skapa sedan en artikel för förskott och koppla den till konto 2420. När du väljer artikeln fyller du i -1 som antal samt beloppet (utan minus) och då kommer beloppet bokföras på 2420 (Debet). 

 

För att skapa en kontantfaktura måste du ange betalningsvillkor "Kontant" på kunden. Mer info kring detta hittar du här:

Skapa kontantfaktura 

 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela