Hej!
Har tagit över den löpande bokföringen från redovisningsbyrån, och sitter nu och går igenom konton för att se om dessa stämmer.
Hur kan jag stämma av 2510 - Skatteskulder?
Ser att det inbetalats samma summa 11 gånger i år, men det ligger en massa pengar kvar (skuld) utöver dessa.
Är det någon gång på året som det ska vara 0 tex vid årsskifte?
Tacksam för pedagogiska svar, då jag tycker detta med skatter är väldigt krångligt. Har försökt läsa mig till dessa, men ännu har inte poletten trillat ner.
Tack på förhand
Monica
Hej
Det är skattekontot som det regleras via så du behöver stämma av och kontrollera att allt på skattekontot har bokförts korrekt.
Det är framförallt posterna slutlig skatt och tillgodoförd debiterad preliminärskatt som justerar tidigare saldon på 2510. Det kan dröja upp till 18 månader efter ett räkenskapsår är avslutat innan man får slutskattebeskedet och dessa poster dyker upp på skattekontot.
/Joachim
Hej Joachim,
Blir tyvärr inte så mycket klokare av ditt svar. Svårt när man inte förstår termer 😞
Så här ser det ut på skattekontot, när jag filtrerar på slutlig skatt.
Behöver jag boka om något nu, eller gör redovisningsfirman det i samband med att de gör årsbokslut/redovisningen?
Första året då jag bokför det löpande, tidigare har redovisningsfirman gjort det också.
Tack på förhand
Monica
Hej
Har dessvärre svårt att ge dig ett tydligare svar då det kräver att man stämmer av hela bokförigen. Men du kan kontrollera så de fyra posterna gällande slutlig skatt och tillgodförde debiterad preliminärskatt är bokförda mot 2510 på de datum eller i den månad de dragits/satts in på skattekontot
Första två posterna bör gälla skatten för 2021 och de två sista posterna bör gälla skatten för 2022.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.