Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

alfredenglund
MEDLEM

2510 Skatteskulder

Hej,

Jag har nu vid bokslutet ett negativt saldo på 2510, spårar jag det så är det från återbäring från ingående moms från 2641.

 

Jag har ju även utgående moms konton, osv... Ska jag slå ihop dom här på något sätt?

 

Mvh,

Alfred

5 SVAR 5

Hej!

 

Svårt att hjälpa dig utan mer info men konto 2641 och 2510 har inget med varandra att göra så har du hittat att detta ska vara diffen så har det blivit fel och jag skulle rekommendera att ta hjälp för att säkerställa att skatterna blir korrekta ❤️ 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Hej Lovisa,

Tack för ditt svar.

Okej men det kanske är helt ok att ha negativt saldo på 2510? Känns som jag har en faktiskt skuld till skatteverket men jag har ju F-skatt sedel och betalar/får tillbaka moms varje månad. Jag fyller ju i både ingående samt utgående moms på momsdeklarationen varje månad.

 

Om jag ska få tillbaka moms så blir det ju

+ Skattekonto(1630)

- Skatteskulder(2510)

Så om jag till exempel köper något på bolaget med 1000kr i moms, så får jag tillbaka 1000kr i moms nästa månad men jag får ju -1000 på skatteskulder?

 

Hoppas detta gör det lite tydligare vad jag menar.

 

Mvh,

Alfred

 

Javisst. Det kan mycket väl vara så att det ska ligga ett minus på konto 2510. Men jätteviktigt att alla balansposter stäms av i bokslutsarbetet. Ofta, men inte alltid, så är saldot på konto 2510: 11 preliminärskatter i debet och sen årets bolagsskatt i kredit. Det kan även vara så att skulden från året innan också ligger kvar då den kan regleras senare. Så oavsett vilket saldo det är på konto 2510 så bör du se till att det är korrekt saldo.

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Okej, det är mitt första bokslut så det är inget "gammalt" men som det ser när jag gör en kontoanalys så kommer det från mina inköp då jag håller på med e-handel och har köpt hem ett stort antal varor.

 

Men vad betyder det att ha ett negativt saldo där, hittar inget svar på det. Den ligger ju som en skuld men det är ju ingående moms som jag fått tillbaka så det är ju inget jag ska "betala".

 

Jag har negativt saldo på skatteskulder 2510 sen jag har positivt saldo på 2650.

 

Snabb uppdatering, jag har råkat bokförd moms återbäring på 2510 men det skall ju vara 1650 så det löste sig!  2650 är lite mer "positiv" vilket den skall vara då jag får momsen för december i Januari! Tack för din hjälp

 

AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

den ingående momsen bokförs inte mot 2510 alls utan momsdeklarationen bokförs mot 2650. När du ska få tillbaka moms bokför du deklarationen D1630 K2650, när du ska betala in moms bokför du D2650 K1630. Och 1630 ska alltid stämma överens med skatteverkets kontoutdrag.