Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thore_
MEDLEM

Adobe prenumeration, hur ska den bokföras

Hej
Jag har börjat en prenumeration på Adobe Creative Cloud som jag betalar med företagets kort.

Adobe upplyste mig med ett tydligt uttalande att de är skatteundantagna och därför inte debiterar skatt på sin prenumeration. På fakturan står det mycket riktigt VAT 0%.

Min fråga är då, vad innebär detta för min bokföring och mot skatteverket ?

 

Så här lyder Adobes meddelande:

Skatter, momsuttag och W9-formulär

I de flesta delar i världen är vi enligt lag skyldiga att ta ut försäljningsskatt,

i enlighet med de beräkningar du ser när du handlar online.

Om Adobe inte debiterar skatter är du skyldig att betala dessa själv.

Adobe är registrerat i många olika länder där det ingår ett ansvar att debitera och inkassera moms/skatt på varor och tjänster.

Vid försäljning beror skattesatsen oftast på det land varifrån varan eller tjänsterna levereras.

I Adobes butiker i Europa debiteras du gällande moms för maskinvara och tjänster.

Om du köper en prenumeration eller en engångsprodukt och lämnar ett giltigt momsregistreringsnummer

i samband med inköpet debiteras du inte moms.

 

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej @Thore_ 

 

Om det inte framgår någon moms på fakturan så har du blivit behandlad som företag och då är det köparen (du) som ska redovisa en omvänd skattskyldighet, sk "fiktiv moms". 

Om det hade framgått moms på fakturan hade du blivit behandlad som privatperson och då blir momsen en kostnad för företaget eftersom den inte är avdragsgill. 

Oavsett om det är moms eller inte på fakturan så bokförs det på samma sätt, dvs med omvänd skattskyldighet.

Om VAT-numret på fakturan är inom EU så hanteras det som ett köp av tjänst inom EU och bokförs med momskod 21. Om det däremot rör sig om köp utanför EU så bokförs det med momskod 22. I nedan länk kan du läsa om hur man hanterar inköp inom EU utanför EU:

Inkop-av-tjanster-och-varor-inom-och-utanfor-EU 

 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela