Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dwone1
MEDLEM

Aktieägartillskott med skuld/fordran

Hej,

 

Jag har sett att bolag ibland gör aktieägartillskott utan att kontanta medel överförs, istället skrivs en skuld/fordran mellan bolagen.

 

Exempel:

- Bolag A behöver stärka balansräkningen efter en förlust

- Bolag B (ägare i Bolag A) gör ett aktieägartillskott (villkorat föredras)

- Aktieägartillskottet bokförs i båda bolagen, där Bolag A får en fordran på Bolag B på det belopp som tillskottet avser.

- När Bolag A arbetat upp balansräkningen under kommande år görs en bedömning ifall aktieägartillskottet kan betalas tillbaka (om det var villkorat) och då kan skulden/fordran kvittas bort.

- Alternativt betalar Bolag B tillskottet in i kontanta medel till Bolag A inom en viss tidsperiod.

 

Är detta ett korrekt sätt att göra det på. Att överföra kontanta medel är väl att föredra förstår jag, men detta är i alla fall en möjlig väg? Vilka nackdelar finns i så fall? 

 

Tack på förhand

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att detta skall gå så måste det finnas en tillgång (Kontanta medel, Kundfordringar, efterskänka lån eller inventarier). Så frågan är om ni har något sådant att överlåta?

"Villkorat aktieägartillskott

Gör du ett villkorat aktieägartillskott ställer du kravet gentemot bolagets aktieägare att de på bolagsstämman rösta för att bolaget ska betala tillbaka pengarna om vissa förutsättningar uppfylls, ­vanligtvis när bolaget återigen har en god och stabil ekonomi. Det handlar alltså inte om något krav gentemot själva bolaget för i så fall blir det en skuld för bolaget vilket inte alls stärker bolagets egna kapital.

Pengar eller annat

Ett aktieägartillskott görs genom att pengar eller andra tillgångar förs in i bolaget. Det som tillförs måste ha ett värde för bolaget. Ett sätt att skjuta till egendom är att efterskänka en fordran på bolaget, t ex en fordran på utlägg som bokförts som skuld till aktieägaren."

 

/Joachim

Tack för svar. En fordran är ju då i praktiken ett värde för bolaget.

Hejsan. Man kan sedan några år även lämna en utfästelse om aktieägartillskott som då räknas som ett lämnat om det lämnas av en kreditvärdig person.. bifogar bil från FAR där jag tyvärr inte kan visa hela texten då jag inte är medlem... 

AccountantfromHell_singland_0-1729234352485.png

Man får dessutom tillgodoräkna den i bolaget som erhåller den om det utfästelsen sker innan årsbokslutet upprättats. Bifogar bild även av det från FAR.

AccountantfromHell_singland_1-1729234445719.png

Sedan uppkommer ju frågan hur länge man kan låta det vara en utfästelse? Så som jag lärt mig så länge som den som lämnat utfästelsen är kreditvärdig.... 

Lite märkligt men har själv nyttjat det och då på samma sätt som beskrivs i frågan.

Tack, det är intressant information som jag ska kolla närmare på.

dwone1
MEDLEM

Hej och tack för era svar.

 

Jag har som sagt vid flera tillfällen sett att detta gjorts; aktieägartillskott har gjorts från ett ägarbolag till ett dotterbolag med dålig balansräkning - utan att likvida medel (och inte heller kundfordringar, efterskänka lån eller inventarier) har överförts. Endast en fordran har skrivits och det är väl det samma som denna utfästelse som beskrivs i ovan svar antar jag.

 

Ett av de bolag jag sett detta i har en auktoriserad revisor varit till hjälp och även slutfört årsredovisningen.

 

Kan vi tolka detta som korrekt då?

Så länge som "givaren" är kreditvärdig så skall detta absolut vara möjligt som jag tolkar det jag lärt mig och kan hitta...