Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Flexon
UTFORSKARE

Aktiebolag: Bokföring av köp från USA, skickat från EU

Hej,

Är lite osäker på hur jag ska bokföra detta i mitt AB. Gjorde ett köp av en ny laddare till företagsdatorn från ett bolag i USA men varan skickades av Amazon Europe så det blev ingen tullkostnad. Det finns även ingen moms registrerad på fakturan. Hur bokförs detta korrekt?

Tacksam för hjälp. Här är ett urklipp från fakturaspecifikationen:

Flexon_1-1733217857134.png

14 SVAR 14
Joachim E
MODERATOR

Hej

Kan på utdraget du bifogat inte se säljarens momsregistreringsnummer/VAT number. Har du möjlighet att bifoga detta?

/Joachim

Flexon
UTFORSKARE

Hej,

Det finns inget sådant med på fakturan. Det finns ett ordernummer, fakturanummer och ett datum, samt namnet och adressen till mitt aktiebolag, som inte syns i urklippet, men det är allt.

Hej

Ok lite märkligt att det inte finns med men bokför det på följande sätt. Observera momskoden som jag markerat på bilden.

/Joachim

Tack! Om jag förstår din kontering rätt så behandlas det alltså precis som en köp inom EU eftersom varan bara fraktades inom EU?

Jag antar att det är för att företaget jag köpt från egentligen är i USA som det inte finns med något momsregistreringsnummer på fakturan, för de har väl inte såna krav på det där, eller hur är det?

Hej

Momsregistreringsnummer skall vara ett krav på fakturan om det säljs från ett momsregistrerat företag. Är det som identifierar om företaget är registrerat för momsregistrerad handel och då även visar hur det skall redovisas i din bokföring.

Det bör räknas som ett inköp från ett Europeiskt företag eftersom varorna skickas från ett land inom EUsamt att de fakturerat dig i SEK vilket tyder på att de har registrerat sig för handel inom EU. 

Ett tips kan vara at du kontaktar företaget i fråga och ställer frågan om de är momsregistrerade inom EU.

/Joachim

Tack för infon, jag har skickat frågan till deras mejl, får se vad de svarar.

Om det mot förmodan skulle visa sig att de inte är momsregistrerade (eller att de inte svarar på mejlet) vad innebär det i så fall? Förändrar det något i bokföringen?

Hej

Är det inte ett momsregistrerat företag eller att de är registrerade för moms i ett land utanför Eu så skall det bokföras på ett annat sätt. Antingen med en annan momskod eller helt utan moms. Gör så att du återkommer i ärendet om/när du fått ett svar från dem.

/Joachim

Jag hade en del mejlkonversation med dem. De verkade undvika att svara på frågan ifall de har ett VAT-nummer i EU och fick egentligen inget svar på det.

De erbjöd sig att skicka en faktura med VAT men menade då på att jag måste betala momsen i så fall. Jag förklarade att om de är momsregistrerade i EU så borde de skicka en faktura med sitt VAT-nummer och mitt VAT-nummer, men utan pålagd moms, eftersom det är bolag till bolag. Då skickade de tillbaka en faktura (likt den jag redan fått) men med endast mitt VAT-nummer tillagt men inte sitt eget och frågade om det var så jag ville ha det. När jag sen för tredje gången frågade dem i fall de har ett EU VAT-nummer själva eller inte fick jag inget svar längre.

@Joachim E Hur tycker du jag borde göra?

Hej

Bokför det på konto 5460 helt utan moms är mitt råd i så fall. Kan du inte få fram informationen så finns det inget annat sätt att bokföra det på.

/Joachim

Tack för snabbt svar, men hur menar du med att bokföra det på 5460 (förbrukningsmaterial, så Inte 5410 förbrukningsinventarie då?). Kan man bara hoppa över momsen helt menar du?

Kan du visa ett exempel?

Då inköpet är från ett amerikanskt företag som inte kan presentera ett Europeiskt VAT number så skall det inte vara någon moms på själva inköpet så bokför det bara på detta sätt.

Eventuellt kan det komma något från tullverket senare och då skall du redovisa så kallad omvänd skattskyldighet för importen. men det sker inte vid själva inköpet.

/Joachim

Okej då förstår jag, tack!

Det kommer dock inte bli någon tull tror jag eftersom de använde sig av Amazon Europe för att skicka varan till mig, så själva varan har skickats från Spanien.

Anledningen att boka det som förbrukningsmaterial istället för förbrukningsinventarie är det för att vi inte bokför någon moms?

Hej

Det har inget med moms att göra. Vill du hellre lägga det på konto 5410 förbrukningsinventarier så går det bra men laddare mm är mer förbrukningsartiklar av ett lägre värde. Datorn däremot är en förbrukningsinventarie.

/Joachim

Ja okej, i exemplet i ditt första inlägg bokfördes det som en förbrukningsinventarie var därför jag undrade, men då förstår jag.

Stort tack för hjälpen Joachim och att du tagit dig tid att förklara!