Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[Aktiebolag] : Vad bokför man på för konto i samarbete aktiebolag emellan i ett projekt

Hej!

En kollega som likt mig själv driver eget aktiebolag genomförde ett evenemang tillsammans där jag såg till att sköta biljettköp etc och kollegan såg till att ta hand om lokal och övriga bitar.

Då vi i detta samarbete skall dela på intäkter och kostnader, så skall min affärskollega upprätta en faktura över de kostnader som ägde rum och så räknar vi ut hur mycket som skall delas.

Min fråga lyder, när min kollega skickar en faktura på de kostnader som mitt bolag skall vara del av att betala, på vilket konto bokför jag detta?

Tack på förhand!

~Andreas
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vilket bokföringskonto du ska använda beror lite på om leverantören är svensk, vad du sålt samt hur momsen ska hanteras. 

Om förutsättningarna är att leverantören är svensk, det är varor som din kollega fakturerar och det är 25% moms, kan konteringen se ut såhär:

2440 - Leverantörsskulder (Denna väljs automatiskt upp om du lägger in fakturan under Inköp - leverantörsfakturor)
4000 - Inköp av varor
2641 - Debiterad ingående moms

Vill du specificera mer vad det är du köpt, finns bokföringskonton som är mer inriktade. T.ex Lokalkostnader 5000, Förbrukningsmaterial 5400, osv. Du kan på din faktura ange och dela upp kostnaden på flera bokföringskonton.

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag undrar om det inte är korrekt att behandla detta som en "underleverantör". Jag skulle använda konto 4600 "främmande tjänseter".

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Beroende på hur projektet såg ut skulle man kunna bokföra på 4600. Så här står det i redovisa rätt.

Företagets utgifter för köpta tjänster (underkonsulter) eller köpta arbeten (underentreprenader, legoarbeten) - från andra företag eller enskilda personer vilka inte är anställda i företaget - redovisas i kontoklass 4 om utgifterna, direkt eller indirekt, avser företagets tillverkning eller tjänsteproduktion. Legoarbeten omfattar sådana arbetsuppgifter eller tillverkningsuppdrag som utförts av arbetskraft, men där det inte föreligger något anställningsförhållande. Om ett anställningsförhållande föreligger bokförs den inköpta tjänsten som löner.

/Patrik

Tackar så mycket för detta Patrik!

~Andreas