Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Aktieutdelningens ABC?

Hej,

 

Har drivit AB i eEkonomi i ett antal år och planerar nu att ta ut aktieutdelning för första gången.

Skulle därför gärna få hjälp med en enkel handledning/steg-för-steg ad jag behöver göra och i vilken ordning.

 

/awwd

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

1. Kontrollera att du har lämnat in K10-deklarationer tidigare år och har en bra uppfattning om tillgängligt utdelningsbelopp enligt regelverk för fåmansföretag.

 

2. Upprätta en årsredovisning där du kan läsa av tillgängligt Fritt eget kapital. Har du kalenderår som räkenskapsår dvs 2020 blir det ordinarie bokslut 2020-12-31 och ÅR.

 

3. Skriv in ett förslag till utdelning i ÅR under Vinstdisposition.

 

4. Besluta om föreslagen utdelning på ordinarie bolagsstämma våren 2021. Samma datum som bolagsstämman blir utdelningen tillgänglig dvs du kan ta ut den helt eller delvis i pengar. Det som är kvar i företaget bokför du på konto 2893.

 

5. Samma år som utdelningen är beslutad (oavsett när den tas ut) blir den beskattningsbar för dig som privatperson. AB lämnar kontrolluppgift till skatteverket (januari 2022) och utdelningen kommer med i Inkomstdeklaration 2022 via din K10-deklaration.

 

6. Du avgör själv om du vill betala in skatten i förväg eller vänta tills Inkomstdeklarationen är gjord.

 

Utdelning kan beslutas på en extra bolagsstämma men då behöver du dels upprätta ett delårsbokslut och dels anmäla detta till Bolagsverket. Att göra en sådan sak i slutet av ett beskattningsår är ju lite tokigt då utdelningen ska beskattas beslutsåret.

 

MVH

RoffaK 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack, precis vad jag var ute efter.

 

Det här med hur mycket man kan ta ut i utdelning...

 

Har alltid gjort K10 och i och med att jag aldrig tagit ut utdelning har jag över en miljon i sparat utdelningsutrymme. Omsätter ca 5-600 KSEK/år och har ca 450 KSEK i eget kapital.

 

Tänkte dela ut 100 KSEK, kan det vara rimligt?

 

/awwd

Hej

 

Om det är starten på en planering med årliga utdelningar så är det väl ett rimligt belopp.

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Återigen tack.

 

Jo, det känns som att jag årligen ska kunna bära en utdelning i den storleksklassen.

 

/awwd

HAK__1
UTFORSKARE