Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Friddeman
UTFORSKARE

Ändra datum på en bankhändelse före Bokslut.

Hej,

 

Jag har lagt in en leverantörsfaktura med fakturadatum 2022-12-30 och förfallodatum 2023-02-01.

Denna betalade jag direkt via mitt bankkonto.

 

Nu till problemet.

När jag skall matcha inbetalningen i kassa - bankhändelse så vill den gå in på 2023-01-02 , dock så är transaktionsdatumet på banken 2022-12-31 och bokföringsdatum på banken 2023-01-02.

 

Hur gör jag för att kunna ändra att den är betald per 2022-12-31 och få med den på bokslutet? Nu har den ju lagt sig på 2440 leverantörsskulder i Balansräkningen och jag skulle velat haft den som betald. Eller spelar inte det någon större roll? 

 

Hoppas du förstod min fråga.

 

Screenshot 2023-01-03 at 14.49.34.pngScreenshot 2023-01-03 at 14.47.39.png

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. När det gäller vilket datum man skall bokföra sina bankhändelser så finns det de som alltid bokför dem på transaktionsdatumet och de som bokför på bokföringsdatumet. Man kan argumentera för båda fallen, men det viktiga är att man följer samma princip hela tiden. Bankkopplingen följer bokföringsdatumet vilket betyder att du alltså inte kan ändra att den bokförs på detta datumet vilket jag inte heller tycker att du skall. Då frångår du ju från din normala bokföring där händelser bokförs på bokföringsdatumet, och inte transaktionsdatumet. 

 

Så jag tycker du kan låta det vara som det är, det är inget som påverkar dig eftersom kostnaden ändå borde hamna i 2022 vilket det ändå gör nu oavsett när fakturan betalades. 

Ha det fint!

 

Josefine

Hej Josefine,

 

tack på ditt utförliga svar, då låter jag det va som det blir matchat via txt filen.

 

Ha en trevlig kväll!

Hej,

 

Hur kan jag ändra på detta datum? Jag behöver göra det för den situation jag befinner mig i. 

 

Tacksam för er hjälp. När jag klickar på "ändra" i kassa och bankhändelser så är datumet grått och det ser inte ut att gå. Hur kan jag "låsa upp" så att det går att ändra?

 

mvh,

Markus

Hej

Det datumet går inte att ändra på dessvärre. Är det kostnaden/intäkten eller betalningen från banken som du vill ha in på ett annat år?
Går att lösa på lite olika sätt beroende på vad det är som skall in på året innan.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim