Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nestor
MEDLEM

Ändra min preliminär inkomstdeklaration-hjälp

Hej, jag behöver ändra min preliminära inkomst deklaration då jag idag betalar in för lite. Jag försöker gå in på skattverkets hemsida men förstår inte riktigt så om någon kunde hjälpa mig att förklara vore jag tacksam.

När det står att jag ska fylla i "Överskott/underskott av aktiv näringsverksamhet" vilken summa menar dem då? 

Jag vet inte hur mkt jag kommer att tjäna nästa år. Men jag har ett konsultuppdrag på 30 000 i månaden. Så om jag utgår från den summan, vad är det jag ska fylla i för summa u överskott/underskott då? Är det 360 000?

3 SVAR 3

Du skall fylla i beräknat överskott. D.v.s vinsten. och det bästa, men kanske inte helt korrekta, sättet att hantera sin skatt i en enskild firma är att spara pengarna i bolaget. Istället för att höja din preliminära skatt så kan du öppna ett till konto hos banken du kallar "skattekonto eller skattepengar". Där sätter du in så mycket som du själv tycker bör räcka. Normalt sett skall man spara lika mycket till skatt som man tar ut i "lön". Moms, investeringar och lite annat ställer till det men en bra grund är att utgå från sina egna uttag. Och kan du inte sätta undan så mycket så tar du sannolikt ut för mycket i egna uttag. 

360 000 kr är i ditt fall din omsättning vilket då sannolikt inte är samma sak som resultat så du bör inte fylla i det beloppet. 

Vill man veta hur den egna enskilda verksamheten egentligen går så finns det ett enkelt sätt att jämföra den med en anställning. Ta bokfört resultat, dela den i 1,3142 och dela sedan det svaret i 12 delar. Där har du då typ vad din bruttolön före skatt ligger på. Det som saknas i en enskild firma är din lön och då kan man göra denna enkla jämförelse. Lycka till och Gott Nytt 2022!

Tack för ditt svar! Ja precis, det är så jag gör nu, sätter undan hälften av pengarna på ett annat konto. Men för 2022 tänkte jag att jag ska betala in mer då jag kommer jobba med företaget på heltid och förut endast gjorde det vid sidan om en anställning och således nolltaxerade och betalade in allt i efterhand. Jag har nu fått en preliminär skatt på 1000 kr i månaden men jag vet ju att jag kommer behöva betal in mer än det och därför tänkte jag att den behöver ändras.

Man kan så klart aldrig veta exakt på kronan hur mkt man kommer få in så jag tänker fortsätta att sätta över hälften på annat konto, men vill i alla fall betala in skatt varje månad vilket jag inte gjort nu. Det är väl det som rekommenderas gissar jag?

Om jag kollar mitt resultat från föregående år ligger det på 266 000, (då hade jag jobbat jun-dec i företaget) och intäkter på ca 350 000. Ska jag höja dem summan lite och utgå från det då eller (resultatet)? Eller är vinst och resultat samma. Det är det jag inte riktigt förstår 🙂

Hej!

 

Jag hoppar in i din och Accountantfromhell_Singlands tråd för att du skall få hjälp. Man behöver alltid betala in preliminär skatt, den enda gången man inte behöver det är det första året eller om man lämnar in en inkomstdeklaration 0 för att företaget är vilande. Om du känner att du ligger för lågt så kan du lämna in en ny preliminär inkomstdeklaration, det kan man göra när som helst på året när man känner att den gamla inte längre stämmer. 

 

Angående ditt resultat så är vinst och resultat samma ja, men resultat kan även vara en förlust. Så resultat är gruppnamnet kan man väl säga, i att det är företagets resultat, men resultatet kan vara antingen en vinst ( dvs positivt resultat ) eller en förlust ( negativt resultat ). 

 

Om du nu hade ett resultat på 266 000, dvs en vinst, och du förväntar dig att du skall jobba mer och få samma intäkter samt ha proportionerligt samma kostnader så borde du rimligtvis ha lite mindre än dubbelt så mycket detta året. Det kanske du inte kommer ha, så där får man försöka tänka efter vad man kommer få för intäkter under året, och vilka kostnader och därmed få ett preliminärt resultat. Resultatet är alltså intäkter minus kostnader, dvs intäkter är inte detsamma som ditt resultat då man nästan aldrig har 0 kr i kostnader. Resultatet är det man sedan räknar skatten på, så det är det man även utgår ifrån i den preliminära inkomstdeklarationen.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag! 

/ Josefine