Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

malhei
MEDLEM

Ändra räkenskapsår men har redan bokfört 13 verifikationer på det pågående räkenskapsåret - eEkonomi

Hej, har ett AB och precis upptäckt att det är fel inställningar för räkenskapsåret. Ska vara tom 190831 men är inställt på 191231. Hur ändrar jag det när jag redan har bokfört 13 verifikationer under september månad som alltså skulle vara bokförda på ett nytt räkenskapsår med perioden 190901-200831? Just nu kan jag varken ändra eller skapa nytt räkenskapsår. Använder Visma eEkonomi
17 SVAR 17
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får nog skapa ett nytt företag med rätt räkenskapsår, spara siefilen fram till 190831, läsa in den i ditt nyskapade företag
Skapa nytt år och registrera dina septemberverifikationer på nytt

Mikael

Kan jag skapa nytt företag med räkenskaps år 180901-190831 nu då, i september? Går det att skapa ett räkenskapsår efter att sista datumet i räkenskapsåret har varit?
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du skapar ett helt nytt företag kan du välja räkenskapår ja,
Men kom ihåg att välja startdatum när bolaget bildades

Mikael

Tack, men hur skapar jag ett nytt företag med samma uppgifter som det företag jag redan har inlagt på mitt kundnummer? Skaffar jag ett nytt kundnummer, ny licens då? Eller ska jag starta om mitt företag efter att jag har tagit ut filen? Vilket då innebär att precis allt som ligger inne raderas. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

I andra visma program finns det ingen ångerknapp för felregistrerade företag avseende räkenskapsår, där är det bara att börja om på nytt och läsa in verifikationer sparade i en sie fil som jag beskriver ovan.

Jag utgår från att arbetssättet är lika även i din programvara.

Att du spar ner den information du skapat d v s dina verifikationer externt och sedan tar bort det som är registrerat för att kunna registrera på nytt - samma tillvägagångssätt som du gjorde från vid uppstart.

Du bör invänta någon sakkunnig från Visma under måndagen för att få bekräftat tillvägagångssättet.

Mikael

Mikael

Tack för hjälpen Mikael! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag följer med spänning det svar du får.
Lycka till
Mikael

Tack igen! Ja lite väl och onödigt spännande kan jag tycka att det blev 🙂 Har i alla fall exporterat två sie-filer med all bokföringsdata, en med data fram tom 190831, en med data för perioden 190901 till idag. Med hopp om att jag ska kunna importera båda så att alla verifikationer hamnar under respektive "rätt" räkenskapsår. Vi får se!

Malin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kommer att gå bra 🙂

M

I Visma Administration så kan man radera/makulera verifikaten (eller rättare sagt stryka över rader) och sedan ändra räkenskapsåret. Men det går kanske inte i eEkonomi, det är ju mycket mer styrt i det programmet.

Avvakta svar från Visma innan du raderar hela företaget! Jag skulle tipsa dig om att ringa supporten på detta. I bästa fall kanske du bara behöver göra om de 13 verifikationerna på nya året.

Detta är ett vanligt fel och det står tydligt när man lägger upp företaget och ska skriva i räkenskapsår att man ska kontrollera räkenskapsår mot registreringsbevis. Men du är inte ensam att missa detta. Kanske en tjutande sirén och blinkande neontext borde läggas till för att man ska vara mer uppmärksam. 🙂

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Helt rätt, det här har man väl gjort... och även tvärsom. Vi hade ett företag med bokslut 0831 som vi ändrade räkenskapsår på men inte i programmet... blev lite meck innan man fick till det. Lätt ändå i Admin...
Och dom 13 verifikationerna bör ju kunna exporteras som SIE och sedan importeras. I Admin så kan man iaf även välja speciella verifikat vid export.
malhei
MEDLEM

Tusen tack för all hjälp. Har pratat med supporten, lösningen på det här är att göra en omstart av företaget. Innan det exportera all bokföringsdata uppdelat på två SIE-filer som endast innehåller bokföringsdata inom rätta datum för respektive verksamhetsår. Det ska funka enligt supporten, många som startar om på detta sätt. 

Jag hittade en bra checklista för hur man gör: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-settings-restart-c...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen
Va bra det blev till sist

Mikael

Ah, jag tycker det var synd. Eventuella reskontror kommer inte med så om du fått in leverantörsfakturor digitalt så kommer de inte kopplas till rätt verifikat. Kundfakturor kommer inte heller med så viktigt att ta ut dessa på papper innan du startar om.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Undrar lite hur bokföringslagen och krav på behandlingshistorik funkar ihop med tipset på omstart. Känns väl sådär kan jag tycka. En SIE-import visar inget annat än just en import i behandlingshistoriken så jag är lite skeptisk.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om någon i efterhand uttrycker tveksamhet till historik får man söka styrka det med den dokumentaion som ändå finns kvar,
eventuellt får man diskutera med Visma hur man säkerställer att behålla den ursprungliga redovisningen trots programlicensens eventuella begränsningar.
Det tillsammans med annan historik i form av kontoutdrag från bank och skattekonto torde vara tillräckligt för en överprövning om skatteverket ställer sig på tvären.

Mikael