Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MSchenk
MEDLEM

Ändra startdatum räkenskapsår

Startade i 2021 mitt Aktiebolag. I Visma bokade jag första verifikation 12 april (inbetalning aktiekapital) men för någon anledning är räkenskapsåret hos bolagsverket registrerad med startdatum 22 april. För att datum inte stämmer överens kan jag inte lämna in årsredovisning digitalt via Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning. Jag kan inte heller ändra ändra stardatum i för att jag har en verifikation den 12 april.

 

Vad kan jag göra?

10 SVAR 10
AnnicaL
CHAMPION

Aktiekapitalet skulle ha lagts in som ingående balans när du började det första året. Och eftersom bolaget inte existerar innan det är registrerat hos Bolagsverket kan du inte ha ett felaktigt startdatum.

 

Mitt förslag är att du låser upp alla månader och sen ändrar datum på den första verifikationen till 22 april och därefter ändrar startdatum för  räkenskapsåret - det är förmodligen den enklaste lösningen. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har exakt samma problem, men eftersom aktiekapitalet har matchats med en bankhändelse så går det inte att ändra datumet på verifikationen. Det går att klicka på "Ångra" i bankhändelsen, men jag tror att detta skulle skapa en korrigering snarare än att lösa problemet?

Om du kan ångra bankhändelsen skapas som du säger en korrigering. Sen bör det kunna gå att ändra datum på både den ursprungliga verifikationen och på korrigeringen - har du testat? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu testade jag det, och datumet är låst på både den ursprungliga verifikationen och på korrigeringen.

Är den första månaden låst, eventuellt? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, allt är upplåst

Då tycker jag du ska kontakta supporten - de kanske kan göra något bakom kulisserna som hjälper dig. 

 

Då tycker jag du ska kontakta supporten - de kanske kan göra något bakom kulisserna som hjälper dig. 

 

Jag pratade med Bolagverket och de hade inget emot att manuell ändra årsredovisningen. Så med hjälp av Acrobat ändrade jag datum i dokumentet och skickar det nu i pappersform till Bolagsverket.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är en lösning, svaret från Visma är annars att starta om bokföringen och importera den när du skrivit in rätt räkenskapsår enligt https://helpcentre.visma.net/?integrationId=57d4f23e-9f8b-4742-a12a-7e7e0c2be318&pageroute=/document...

 

Det verkar inte finnas något enklare sätt att få det att stämma i programmet, så detta blir nog vägen jag tar eftersom jag ogärna vill lämna in på papper.