Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lgh i Brf såld 2021 med tillträde 2022

Hej,

En av föreningens lägenheter är såld 2021 och handpenning är inbetald med 10% 2021.
Tillträde är i Upplåtelseavtalet överenskommet till 1/3-2022 så resterande 90% kommer att betalas senast 1/3.

 

Kan jag bokföra insats och upplåtelse i sin helhet och med en kortfristig fordran på resterande 90%?

Mvh Eija

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag undrar alltså över bokföringen per 31/12 2021 😅

Hej!

 

Tack för din fråga. Just försäljning av fastigheter/lägenheter är ett litet klurigare område, speciellt vilket tidpunkt som beskattningen/redovisningen av försäljningen skall ske. Där rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket för mer information. Om det är så att beskattningen/redovisningen av intäkten skall ske i 2021 så låter det rimligt ditt förslag, dvs att du bokför intäkten i sin helhet i 2021 och 90% som en fordran. Här kan jag dock inte hitta så mycket vägledning i K1 regelverket om tidpunkten, vilket jag antar är regelverket ni använder. I K2 så finns det punkt 6.31 här, där det står att fastighetsförsäljning så skall försäljning redovisas vid tillträde normalt, men jag vet att det finns andra tillfällen som det inte skall det. Om det är så att det inte skall redovisas i år så får man bokföra de 10% som en förskottsbetalning, för att sedan hantera försäljningen i 2022. 

 

Jag kan tyvärr inte hitta så mycket annat vägledning kring tidpunkt av redovisningen så mitt råd är att kontakta Skatteverket för att få det på rätt år. 

 

Ha det fint!

/ Josefine