Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Corwallyn
MEDLEM

Ändring av fakturadatum

Hej! Jag är frilansande översättare med enskild firma. Vanligtvis överlämnar jag ett färdigöversatt manuskript tillsammans med min faktura och får betalt inom 30 dagar. Någon månad senare görs en korrekturläsning av redaktörens genomarbetning. För detta utgår ingen extra ersättning.

 

Nu har jag en ny kund och skickade min faktura med förfallodatum i december för en månad sedan. Det verkar dock ha blivit en fnurra rent kommunikationsmässigt, och de vill istället betala 30 dagar efter korrekturläsningen, då detta är deras rutin. Detta blir då under nästa räkenskapsår.

 

Jag sitter alltså med en förfallen faktura som kommer att betalas i februari 2024. Hur gör jag med denna i bokföringen? Ska jag makulera den och skicka en ny faktura med rätt datum till kunden?

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

jag skulle rekommendera att du bara ändrar förfallodagen om det är så att de inte kommunicerat i förväg att de inte accepterar att få fakturan förrän efter korrekturläsningen. Du har ju följt din egen rutin avseende när fakturan skickas. Ditt arbete är ju utfört under detta år.

Det är nog så att vi talat förbi varandra lite vad gäller vad som räknas som "färdigt manus". De reagerade dock inte på fakturadatumet när de fick fakturan.