Ang. deklaration och fält 4.14 a - Outnyttjat underskott från föregående år - eEkonomi
Hej,
Jag ska skapa deklarationen för skatteverket och undrar över det outnyttjade underskottet som jag har från 2017. Det finns förifyllt i deklarationsprogrammet men jag undrar om jag helt enkelt kan nolla det då jag även detta år gör ett negativt resultat?
Följdfråga lite off topic! Nu när jag skapat deklarationen och överfört blanketter.sru och info.sru och genomfört deklarationen så står det att sidorna 2-4 som avser räkenskapsschema och skattemässiga justeringar måste lämnas in via filöverföring eller papper. Rätta mig om jag har fel men följer inte alla uppgifter med i de två filerna jag först laddar upp? Vart hittar jag elektroniska filer för resten?
På skatteverkets hemsida finns en e-tjänst som heter filöverföring, den vägen kan du lämna in genom att därifrån söka reda på de filer du skapat i ditt program .sru och få en kvittens från skatteverket att de är mottagna.
De filerna hittar du i ditt visma program, sök i programmets hjälpfunktion eller genom att skapa dem igen och notera sökvägen till dem.
Ja precis elektroniskt. Gick jättebra tills jag kvitterade och skickade in och SKV menar på att sidor 2-4 inte finns med. Vilket är konstigt eftersom förstasidan för inkomstdeklarationen på SKV tydliggör att sid 2,3,4 inkom från filöverföring.
Nej Sru skickas via e-tjänsten Filöverföring och väl där på skv:s hemsida söker du sru filerna och laddar upp dem från ditt program/din dator där programmet lagrat dem. That’s the way God planned it, that’s the way God wants it to be - hee.
Exakt - precis så har jag gjort. När jag sedan loggat in på SKV för mitt bolag och ska godkänna uppgifterna så står det på första sidan att bilagorna för sid 2-4 har inkommit via filöverföringen. Men på den slutliga kvittensen för inkomsdeklaration 2 så står en notis att bilagorna för sid 2-4 inte finns med där.
Mikael har redan givit dig bra svar men för att förtydliga lite extra så är det så här. Via filerna blanketter.sru och info.sru så skickas sidorna 2-4 (INK2R och INK2S) in till Skatteverket. Däremot behöver du skriva under huvudblanketten (sid 1) och skicka in den separat.
Om du i ditt eEkonomi går vidare till Deklaration/Årsbokslut - Deklaration - Inlämning - fliken Förhandsgranska så kan du se vilken/vilka sidor jag menar.
Är du fortfarande osäker dubbelkolla gärna med Skatteverket.