Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gohjartat
MEDLEM

Ångra tidigare momsredovisningar- eEkonomi

Hej på er!

Skulle behöva lite hjälp med att reda ut vad som händer rent praktiskt när man behöver ångra tidigare momsredovisningar. 

Hittade två små fel i bokföringen från maj månad som gör att kontona inte balanserar riktigt. Det var två fakturor som var fel, dessa är nu efter mycket huvudbry rättade. Pratade med skatteverket och jag ska rätta momsredovisningen för maj och skicka in en ny fil, vilket då innebär att jag måste ångra både maj och juni i eekonomi om jag fattat rätt.

Vad händer i bokföringen när jag har ångrat dessa månader? Går hela momsbokföringen åt pipan? Man gör ju trots allt en del moment, måste jag hålla koll och göra om all bokföring både för maj och juni? Eller är det så smidigt att det bara är själva filerna som ändras och jag förvänta mig lite jobb när skatteverket har tagit sitt beslut?
6 SVAR 6
sivlai
MEDLEM

Du måste rätta felen i bokföringen och skicka in korrekta momsredovisningar. Om det endast gäller ingående moms och inte så stora belopp, kan du istället låta det gå på juli månads momsredovisning, så slipper du det övriga besväret.

Felet är rättat med diverse vändningar av fakturor, visserligen är det inte så stora belopp och bara ingående moms men nu är bokföringen rätt och jag har fått en diff på momskontona istället för en diff på 2899 (det var där jag upptäckte felet). 
Så rättningen är klar, men jag vågar inte riktigt trycka på knappen för att ångra momsredovisningen i juni, för jag vet inte vad som händer.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Gohjartat!

 
 

Vill flika in och förklara lite vad som enkelt sker när man ångrar en momsredovisning.

Det enda som sker när du klickar på Åtgärder - Ångra på momsredovisningen är att den verifikationen nollas och du kan skapa om perioden. Inga fakturor, andra verifikationer eller liknande berörs och du kan enkelt korrigera det du behöver i resterande del av bokföringen och sedan kan du plocka upp momsredovisningen för samma period igen och skapa om den. Du kan läsa mer om ångra momsredovisning i vår skrivna hjälp Rätta tidigare periods momsredovisning

 

Det behövs alltså inte läsas ut filer, göra några manuella ombokningar av momsen osv.

Det du kan behöva göra, om du skickat in dem till SKV, är att ladda upp de rättade filerna så de får in de nya uppgifterna.  🙂

 

Kort och gott man kan säga att ångra momsredovisningen betyder möjligheten att öppna upp en redan skapad period för att få in uppgifter man lagt i efterhand eller göra korrigeringar. 

 

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen och att du finner funktionen smart.

Ha det gott!

/Sofia 

LW -60
UTFORSKARE

Bra fråga du tar upp. Jag upplever eEkonomi Smart som mindre smart, när det gäller de här ändringarna. Jag gjorde om alla momsrapporter för 2018 och det gjorde jag i Visma Administration, som är en gudagåva till mänskligheten i dessa fall. Jag skapade en SIE-fil för 2018, lånade en dator med Admin på och gjorde om allt och fick filer för hela året. Sen fick jag göra samma sak för 2019 också fram tills dags dato. Så här ska det ju inte behöva vara.

I Admin, kan man bara lägga upp diffen på 2641, så räknas den summan med i nästkommande momsredovisning med automatik. Det gör hela arbetsgången miljoner gånger enklare. Jag menar, det handlar ju egentligen om en rundgång mellan momskontona som sedan ska landa på 2650, så... Jag önskar att eEkonomi kunde anamma samma upplägg. I eEkonomi, sägs det, ska man krångla med att ändra momskoder - det kommer ju upp en varning man inte kommer ifrån i momsredovisningen som diffar - och jag har faktiskt noll koll på hur det är tänkt att man ska göra för att få till det.

Jag blir också, precis som Gohjärtat, jätteglad över om någon kunde förbarma sig över oss mindre vetande i ämnet och förklara hur man egentligen ska få det att fungera i det här programmet.

  • Om man råkat skriva en faktura daterad en månad som redan gått igenom en momsdeklaration, hur går man tillväga?
  • Om man råkat få in en leverantörsfaktura på en månad som redan gått igenom en momsdeklaration, hur går man tillväga?

Hjälp!

Mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lena,

Gällande dina frågor kan du antingen i detta fallet välja att ångra momsredovisningen, skapa om den på nytt och på så sätt få in de fakturorna på den månaden. När du sedan bokför momsredovisningen igen kan du skapa ny fil och skicka in rättelse till Skatteverket. Det är samma med både kund- och leverantörsfakturor.

Anledningen till att de kommer med på en "kommande" momsredovisning från början är för att man lagt in dem i programmet efter att man faktiskt klickat på Bokför på den momsredovisningen. Då all försäljning/inköp och moms ska redovisas läggs de automatiskt på nästkommande för att man inte ska missa att redovisa dem till SKV.
Vissa väljer att låta de ligga på den nya momsredovisningen och redovisar dem där istället för att ångra och göra om tidigare period men det är upp till var och en.

Ha det gott!

/Sofia 
sivlai
MEDLEM

Ett tips för att undvika dylika situationer, men det funkar kanske inte i eekonomi, är att alltid bokföra momsrapporterna manuellt och bokföra dem den första i månaden efter. Då kan man skriva ut en ny korrekt momsrapport per den sista i aktuell period. Vid bokslut måste man ju dock bokföra det sista datumet i perioden.