Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Consult
MEDLEM

Anläggnings register

Hej, 

 

Jag kollade runt på hur man registrerar en anläggningstillgång och har koll på hur det går. Dock finns det ett problem. 

 

Vi har gjort ett köp av en lokal, Lokalen köptes i slutet av 2023 och har inte registrerats som tillgång i företaget sedan dess, den har inte heller använts. problemet är att det blev redan fel vid bokföringen när affären gjordes i slutet av 2023 och utbetalningen har inte registrerats på korrekt sätt. Jag kan se att det man kan lägga till anläggningstillgångar i visma, dock undrar jag hur jag gör med bokföringen/betalningen. Beloppet som drogs vid slutet av 2023 har registrerats som skuld till närstående. Frågan är hur jag bokför om detta nu och registrera tillgången på rätt sätt? hur gör jag med nyttjande period?  

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om jag tolkar frågan rätt så har själva betalningen bokförts på detta sätt i 2023.

1930 kredit 
2893 Debet

Frågan är om bokslutet/deklarationen för 2023 då betalningen gjordes är färdigt och inskickat?
Rättningen bör göras på det datum då betalningen gjordes och kommer då påverka bokslutet. 

Rättningen skall göras genom en korrigeringsverifikation där beloppet flyttas från 2893 till exempelvis 1110 byggnader.
Det går att göra den korrigeringen genom att en manuell verifikation läggs in också.

2893 kredit
1110 Debet

/Joachim

På vilket sätt har ni köpt en lokal? Är det en byggnad eller en bostadsrätt? Eller har ni betalat för en hyresrätt? Och precis som Joachim skriver så är det ju en fråga om ni har haft bokslut och den saknas där?

Consult
MEDLEM

Det är en byggnad som har köpts genom vanlig banktransaktion och undertecknat underlag från skatteverket (K7). Vi har redan haft bokslut och den saknas där, därav vill jag lägga till det nu i efterhand. 

Hm. K7 används ju vid försäljning av näringsfastighet vilket då inte berör köparen. Rent formellt så skall man egentligen bokföra köp och/eller försäljning av fastighet per kontraktsdatum. Betalning och/eller tillträde är inte grund för själva försäljningen. Vilket kan skapa lite märkliga situationer. 

Om det här skall göras helt rätt så skall allt detta bokföras i år men deklarationen för föregående år skall rättas och se ut som den borde ha gjort. Lite pyssligt men det funkar. Transaktionerna i år skall då inte påverka resultatet i år.  Fastigheter brukar man inte ha i anläggningsregistret men det beror ju lite på vilket anläggningsregister du använder. Vi har koll på värdeminskningar och annat genom bokslutsbilagor istället när det gäller fastighet. Och tänk på att man skall fördela köpeskillingen mellan mark och byggnad till samma procent som fördelningen är i taxeringsvärdet. Och mark skrivs sedan aldrig ner. Byggnad skrivs ner bäste genom den skattemässiga procenten som finns beroende på byggnadstyp.