Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jakobsson123
MEDLEM

Anläggningstillgångar

Hej!
Jag har köpt in diverse maskiner via leasing.
Jag har använt mig utav anläggningsregistret för att få in rätt summor gällande restvärde, antal månader, anskaffningsvärde och såvidare. Jag trodde ju att när jag registrerat alla maskiner att de automatiskt skulle "poppa" upp som en tillgång i balansräkningen. Vilket de inte gör. De maskiner jag har betalat för kontant kommer upp men inte de jag har på leasing. Ska jag använda mig av 1210/56XX? Men då minskas ju värdet på mina maskiner? Alla avskrivningar är gjorda 7831/1219 men maskinen finns inte att se. Hur gör jag? 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Leasade tillgångar tillhör leasingbolaget  inte dig. Du ska därför inte göra några avskrivningar på dessa utan enbart på de tillgångar som du köpt. Därför är det helt korrekt att de inte kommer med i balansräkningen. 

 

Så detta är helt galet?

 

1.png

 

Det beror väldigt mycket på hur leasingavtalet ser ut. Den vanligaste leasingformen är operationell leasing och då skall den inte in i bolaget som tillgång. 

Mallen du lagt in avser finansiell leasing som har lite andra premisser och är ganska ovanligt framförallt för små företag.  

Så det beror helt på leasingavtalet. Hittade den här texten som kanske förklarar skillnaderna lite: https://kunskap.aspia.se/blogg/leasing-finansiell-eller-operationell-hur-paverkas-redovisningen

Du kan även hittar fler ställen, bl.a Skatteverket som förklarar skillnaden (fast Skatteverket skriver sällan på vanlig svenska)... Lycka till!

Tack 🙂 Nu hänger jag med tror jag.