Hej!
Sitter med mitt bokslut och blir inte riktigt klok på hur jag ska göra med momsen. Trodde att jag hade gjort rätt men sedan ringde Skatteverket och sade att det var fel, så nu har jag ändrat men då kommer andra frågor i stället.
Det gäller två fakturor för arbete som jag gjorde i december, och fakturerade dessa med 30 dagars förfallotid, vilket gjorde att de betalades in 2025. Dessa (92 000 kr) har jag lagt som en upplupen intäkt (K 3041 och D 1700). 1 januari vände jag på detta och sedan när de betalades in i bokförde jag dessa som vanligt mot 1930.
Men sedan läste jag någonstans att jag inte behövde periodisera momsen (23 000 kr) utan att den skulle bokföras det år kunden betalade fakturan, så det gjorde jag inte. Detta påpekade Skatteverket att jag inte fick göra, utan att den skulle bokföras på förra året den med. Jag är tveksam till att detta stämmer men vill samtidigt inte tjafsa, utan har nu ökat den utgående momsen i momsdeklarationen med 23 000 kr och rättat den (pengarna ska ju ändå betalas någon gång).
Så om jag utgår från att jag nu har gjort rätt, hur bokför jag detta lite smått manuellt? Jag har nu i bokslutet skatteskulder på 82 795 kr, där momsen ingår så som den var tidigare (ca 48 000 kr). Om jag lägger på 23 000 kr där, hur gör jag för att tillgångarna ska öka med ett motsvarande belopp?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du behöver skapa en korrigeringsverifikation av de två händelser som bokförs mot 1790 och 3041 så konteringen får med momskod, momskonto och belopp.
Hitta den eller de verifikationerna under Bokföring > verifikationer.
Klicka på raden och sedan på knappen åtgärder.
Välj skapa korrigeringsverifikation
och gör som på bilden nedan.
Skatteverket har enligt mig och som du själv påpekar fel i detta fallet. är det upparbetade intäkter som inte fakturerats i 2024 så skall det inte redovisats som ovan utan så som du gjort och momsen skall redovisas i det året fakturan ställts ut.
/Joachim
Tack för snabbt svar, då var det inte bara jag som tyckte att detta lät märkligt. Men som sagt, det ska ju betalas oavsett när. Men då blir det också lite intressant varför Skatteverket säger så, hon jag talade med lät väldigt säker på att det var så.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.